بورسیت شانه چیست؟

بورسیت شانه (سندرم گیرافتادگی) زمانی رخ می دهد که تورم و قرمزی بین بالای استخوان بازو و نوک شانه وجود داشته باشد. بین این استخوان ها تاندون های روتاتور کاف و کیسه ای پر از مایع به نام بورسا قرار دارد که از تاندون ها محافظت می کند.

به طور معمول، تاندون ها بدون زحمت در این فضا می لغزند. در برخی افراد، این فضا برای حرکت عادی بیش از حد باریک می شود. این باعث تحریک تاندون ها و بورسا می شود که موجب ملتهب شدن ناحیه می گردد. التهاب باعث تورم تاندون ها و بورسا می شود و فضای حرکت را همچنان کوچکتر می کند. در نهایت، این فضا برای تاندون ها و بورسا بسیار باریک می شود و باعث می شود هر بار که حرکت می کنید، تاندون بین استخوان ها گیر کنند.

ورزش‌های مضر برای دیسک گردن

تماس با کلینیک درد

علت بورسیت شانه چیست؟

شایع ترین علل بورسیت آسیب یا استفاده بیش از حد است. عفونت نیز ممکن است باعث آن شود.

بورسیت با مشکلات دیگری نیز همراه است و بیماذی های دیگر نیز ممکن استبر آتاثیر منفی بگذارند که این ها شامل آرتریت، نقرس، تاندونیت، دیابت و بیماری تیروئید است.

پس در نهایت علل بورسیت شانه را به 3 دسته تقسیم و در زیر برای شما توضیح دادیم :

• در بسیاری از افراد مبتلا به این مشکل، شکل استخوان ها به گونه ای است که نسبت به سایر افراد فضای کمتری دارند. حتی ضخیم شدن تاندون ها یا بورسا می تواند علائم درد و ناراحتی ایجاد کند.
  • نوع دوم بورسیت عفونی نامیده می شود و جدی تر است. در این نوع بورسا با باکتری آلوده می شود. اگر عفونت گسترش یابد، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.
  • آخرین نوع، که معمولاً در ورزشکاران دیده می شود، بورسیت تروماتیک (یا بورسیت تروماتیک حاد) نامیده می شود. از بین این سه نوع، کمترین شیوع را دارد. این یا به دلیل مالش مکرر یک اندام به سطح سخت یا به دلیل خم شدن بیش از حد مفصل است.

پوکی استخوان چیست؟ – علائم و راهکارهای درمانی

علائم بورسیت شانه چیست؟

اغلب یک آسیب اولیه وجود دارد که باعث شروع التهاب می شود. پس از آن، مشکل می تواند به وضعیت بدتری تبدیل شود. این التهاب باعث ضخیم شدن تاندون ها و بورسیت می شود. سپس ضخیم شدن فضای بیشتری را اشغال می کند و حتی بیشتر روی تاندون ها و بورسا فشار می آورد. و در نهایت تمامی این اتفاقات باعث التهاب بیشتر و ضخیم شدن بیشتر تاندون ها و بورسا و … می شود.

پس در نهایت علائم را به 3 دساه تقسیم کرده و شرح دادیم :

علائم بورسیت به شدت التهاب و نوع بورسیت موجود بستگی دارد. در بورسیت مزمن، تورم بارزترین علامت است. بیماران مبتلا به این نوع اغلب به دنبال مراقبت های پزشکی هستند زیرا متوجه تورمی می شوند که برای مدتی ادامه یافته و بهبود نمی یابد. به ندرت دردناک است و معمولاً قرمز نمی شود. با این حال، این نوع تورم بورس می تواند بدون عفونت گرم و دردناک شود.

در بورسیت عفونی، بیماران معمولاً گرمای بیش از حد را در محل بورس ملتهب تجربه می کنند. آنها اغلب از حساسیت، درد و تب شدید شکایت دارند. تورم و قرمزی ممکن است از محل آسیب دیده دور شده و از بازو بالا یا پایین برود. همچنین، بورس عفونی می تواند باعث ایجاد احساس بیماری، تب و خستگی شدید شود. اگر هر یک از این علائم را دارید، بسیار مهم است که به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید.

بورسیت تروماتیک با شروع سریع تورم ظاهر می شود. این موارد معمولاً پس از یک رویداد خاص رخ می دهد، مانند زمانی که یک بازیکن چوگان یا فوتبال با آرنج خود روی چمن مصنوعی سخت ضربه می زند، یا زمانی که یک کشتی گیر با آرنج خود روی تشک برخورد می کند. ناحیه آسیب دیده ممکن است تا حدودی حساس و گرم باشد، اما نه به میزان بیش از حد. تورم ممکن است با کبودی نیز همراه باشد.

بورسیت شانه چگونه تشخیص داده می شود؟

علاوه بر تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، آزمایش‌های تشخیصی بورسیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• اشعه ایکس : یک آزمایش تشخیصی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای ایجاد تصاویری از بافت‌ها، استخوان‌ها و اندام‌های داخلی روی صفحه فیلم می شود که از آن استفاده می‌ شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی : یک آزمایش تصویربرداری که از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و یک کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند، گزینه بعدی تصویر برداری است.
  • سونوگرافی : یک آزمایش تصویربرداری که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای بررسی اندام ها و بافت های داخلی استفاده می کند.
  • تنفس : روشی که شامل استفاده از یک سوزن نازک برای خارج کردن مایع از بورس متورم شده برای بررسی عفونت یا نقرس به عنوان علل بورسیت است.
  • آزمایشات خون : آزمایشات آزمایشگاهی ممکن است برای تایید یا رد سایر شرایط انجام شود.
بورسیت شانه چگونه درمان می شود؟

درمان غیر جراحی

کاهش التهاب اولین قدم در درمان بورسیت شانه است. از انجام کارهایی که باعث ایجاد درد می شود، مانند رسیدن به محدوده راحتی یا کشش به خارج از آن خودداری کنید. همچنین می توان التهاب را با داروهای ضد التهابی مانند Motrin یا Advil درمان کرد. این داروها به کاهش تورم و درد کمک می کنند.

برای بسیاری از بیماران، چند هفته از این اقدامات برای درمان بورسیت شانه کافی خواهد بود. پس از از بین رفتن درد، ورزش های ساده یا فیزیوتراپی ممکن است به شما کمک کند به فعالیت های عادی و بدون درد بازگردید.

اگر علائم از بین نرفت، مرحله بعدی معمولاً تزریق کورتیزون یا تزریق استروئید در ناحیه متورم است. کورتیزون یک داروی قوی است که ورم را درمان می کند، ولی درد را از بین نمی برد. اگر علائم اولیه شما قابل توجه باشد، پزشک ممکن است در اولین ویزیت به شما تزریق کورتیزون بدهد. مهمترین نقطه ضعف این است که تزریق کورتیزون ممکن است تاندون ها را ضعیف کند. تزریق مکرر کورتیزون باید با احتیاط در نظر گرفته شود و توسط پزشک حاذق انجام پذیرد.

پس در نهایت درمان غیر جراحی انواع بورسیت را در زیر برای شما عزیزان دسته بندی کردیم :

درمان بستگی به نوع بورسیتی که دارید بورسیت مزمن با کاهش فعالیت هایی که باعث تورم می شوند درمان می شود. در برخی موارد حتی ممکن است لازم باشد اندام آسیب دیده را با اسپلینت بی حرکت کنیم. علاوه بر این، درمان این نوع شامل بالشتک (به عنوان مثال، پد زانو یا آرنج) و استفاده از داروهای ضد التهابی (به عنوان مثال، ایبوپروفن، ناپروسین، سلبرکس و غیره) برای چند هفته است. توصیه می کنیم دو یا سه بار در روز به مدت 20 تا 30 دقیقه هر بار تا زمانی که تورم از بین برود، یخ بزنید. تورم ممکن است تا چند هفته ناپدید نشود. از گرما نباید استفاده کرد زیرا باعث افزایش التهاب می شود. تزریق استروئیدها به بورس ممکن است تورم و التهاب را کاهش دهد اما می تواند با عوارض جانبی ناخواسته (عفونت، آتروفی پوست، درد مزمن) همراه باشد. تزریق کورتیزون برای آن دسته از بورس هایی که با درمان فوق بهبود نمی یابند بهتر است. علاوه بر این، هر بورسی که ممکن است عفونی شود، نباید کورتیزون تزریق شود.

بورسیت عفونی نیاز به ارزیابی فوری توسط پزشک شما دارد. ممکن است پزشک بخواهد بورس را آسپیراسیون کند (یعنی مایع را با سرنگ خارج کند) تا اندازه آن کاهش یابد و مایع مورد نیاز برای تشخیص عفونت جمع آوری شود. آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری ها مورد نیاز هستند. خطر واقعی این نوع بورسیت، خطر گسترش باکتری به خون است. مانند سایر انواع التهاب بورس، یخ، استراحت و داروهای ضد التهابی تورم و التهاب را بهبود می بخشد.

بورسیت تروماتیک معمولاً با آسپیراسیون بورس (یعنی استفاده از یک سوزن کوچک برای کشیدن مایع/خون از بورس آسیب دیده) درمان می شود. یخ و NSAID ها (داروهای ضد التهابی) به کاهش تورم کمک می کنند. همچنین مهم است که بورس را با بانداژ الاستیک فشرده کنید و پس از بازگشت به فعالیتی که در ابتدا باعث ایجاد مشکل شده بود از پد استفاده کنید. استفاده از محافظ در فوتبالیست ها (بازی روی چمن مصنوعی)، کشتی گیران و بسکتبالیست ها اهمیت ویژه ای دارد. همچنین باغبان ها، بام ها و لایه های فرش باید احتیاطات خاصی را برای جلوگیری از تحریک ناحیه زانو رعایت کنند.

درمان جراحی

گاهی اوقات برای درمان بورسیت شانه به جراحی نیاز است. این کار را می توان با استفاده از یک برش کوچک با یک پروب خاص و کم تهاجمی به نام آرتروسکوپ انجام داد. در طول جراحی، بورسای ملتهب، مقداری از استخوان و هر گونه خار برداشته می‌شود تا فضای بزرگ‌تری برای تاندون‌های روتاتور کاف ایجاد شود.

برای جلوگیری از بورسیت چه کنم؟

اقدامات زیر را برای جلوگیری از بورسیت شانه بسیار موثر هستند :

• قبل از ورزش یا سایر حرکات تکراری ، ابتدا بدن خود را گرم کنید .
  • تمرینات یا ورزش های جدید را به آرامی شروع کنید . به تدریج خواسته هایی را که به بدن خود وارد می کنید افزایش دهید و میادن حرکات خود را افزایش دهید .
  • هنگام انجام کارهای تکراری به صورت دوره ای به بدن خود استراحت دهید .
  • مفاصل “در معرض خطر” را با استفاده از بالشتک آرنج یا زانو مجکم کنید و از آن ها در برابر کشش و فشار محافظت کنید .
  • فعالیت هایی که باعث درد می شوند و هنگام انجام آن احساس آسیب به بدن دارید را متوقف کنید.
  • وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید. هنگام انجام فعالیت های روزانه بدن خود را به درستی قرار دهید و در حالتی باشید که با یک حرکت اشتباه آسیب به بدن وارد نکنید .

سندرم جراحی ناموفق کمر (FBSS)

چه زمانی باید با کلینیک تخصصی دکتر مسعود هاشمی تماس بگیرم؟

اگر یکی از موارد زیر را دارید با ما تماس بگیرید تا به صورت تضمین شده شما ار آگاه کنیم و از درد و ناراحتی رها کنیم :

• هرگونه دردی در مفاصل دارید یا هنگام استفاده از مفصل دچار اشکال هستید .
  • درد یا مشکل در حرکت بر فعالیت های روزانه منظم شما تأثیر گذاشته است .
  • درد با درمان بهتر یا بدتر نمی شود .
  • یک برآمدگی یا توده در مفصل آسیب دیده ایجاد شده است .
  • قرمزی یا تورم در مفصل آسیب دیده ایجاد شده است .
  • تب، لرز یا تعریق شبانه دارید .

نکات کلیدی پایانی :

لازم به ذکر است دکتر مسعود هاشمی به عنوان بهترین جراح و فوق تخصص درد در مراکز به شرح ذیل به شما کمک خواهد کرد تا بهبود سلامتی خود را هرجه سریع تر و البته ایمن تر به دست بیاورید. توصیه ما به تمامی علاقه‌مندان خواهان دریافت خدمات این است که قبل از مراجعه حتما تماس برقرار کنند و نوبت بگیرند.

جمع بندی و نتیجه گیری

بورسیت التهاب بورسا است، کیسه ای بسته و پر از مایع که به عنوان یک بالشتک و سطح سر خوردن برای کاهش اصطکاک بین بافت های بدن عمل می کند. بورسیت شانه (سندرم گیرافتادگی) زمانی رخ می دهد که تورم و قرمزی بین بالای استخوان بازو و نوک شانه وجود داشته باشد.

برای تسکین بورسیت شانه از انجام کارهایی که باعث درد می شود خودداری کنید. این بیماری را می‌توان با داروهای ضدالتهابی مانند Motrin یا Advil نیز درمان کرد.

همچنین ممکن است از تزریق کورتیزون و جراحی برای درمان این بیماری استفاده شود.

مراحل بعدی

نکاتی که به شما کمک می کند از ویزیت به پزشک خود بیشترین بهره را ببرید:

دلیل ویزیت خود را بدانید و بدانید که چه اتفاقی می‌افتد.

قبل از ویزیت ، سؤالاتی را که می خواهید به آنها پاسخ دهید، به خاطر بسپرید.

اگر درد زیادی دارید و تمرکز لازم را از شما سلب کرده ، شخصی را با خود بیاورید تا به شما کمک کند سؤال بپرسید و آنچه را پزشک به شما می گوید به خاطر بسپارید.

بدانید که چرا یک دارو یا درمان جدید تجویز می شود و چگونه به شما کمک می کند. همچنین بدانید که چه عوارضی دارد.

آگاه شوید اگر سوالی دارید چگونه می توانید با پزشک خود تماس بگیرید.

با تماس با کلینیک فوق تخصصی دکتر مسعود هاشمی ، بهترین جراح و فوق تخصص در ، به شما مشاوره خواهیم داد و شمار را تا رهایی از درد همراهی خواهیم کرد.

تزریق سلول بنیادی به زانو