ارتوکین تراپی نوعی روش درمانی جدید،موثر و ایمن برای درمان آرتروز و آسیبهای عضلانی-اسکلتی می باشد.

این تکنیک تزریقی از توانایی طبیعی و بیولوژیکی بدن برای بازسازی خود بهره  می برد، به این صورت که نمونه خون بیمار

گرفته شده،فرآوری می شود ، پروتئینهای ضدالتهابی و فاکتورهای رشد مورد نیاز برای ترمیم و بازسازی بافتها جدا شده و آماده

تزریق به مفاصل،تاندون ها یا بافت های آسیب دیده می شود و در نتیجه منجر به کاهش قابل توجه درد و بهبود عملکرد بیمار خواهد

شد.

ارتوکین چیست؟

بعد از مشخص شدن نقش محوری پروتئین اینترلوکین 1 (IL1) در ایجاد آرتروز مفاصل و التهاب تاندون ها در بدن،تلاش دانشمندان

برای یافتن ماده ای قابل تزریق که توانایی مهار IL1 را داشته باشد آغاز گردید که در نهایت در سال 2003 میلادی در کشور آلمان

این ماده تحت عنوان  Autologous Conditioned Serum(ACS) یا ارتوکین برای درمان بیماران مبتلا به آرتروز

یا آسیب های عضلانی-اسکلتی تایید تزریق گرفت  و تا به امروز نتایج درخشانی را در کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران به جا

گذاشته است.

موارد استفاده از ارتوکین:

1.استئوآرتریت(آرتروز): ارتوکین در  تغییرات تحلیل برنده مفاصل مثل آرتروز زانو ،شانه ،لگن و …بسیار مفید می باشد.

در انواع آرتروز از خفیف تا حتی موارد تقریبا شدید میتواند موثر واقع شود . بدیهی است که تاثیر ارتوکین در موارد

بسیارپیشرفته آرتروز کاهش می یابد.

2.بیماری های سیستم عضلانی-اسکلتی: در فشارهای نابجا به سیستم عضلانی اسکلتی از جمله بیماریهای مرتبط با شغل فرد یا آسیب

های ورزشی که منجر به التهاب تاندون ها،بورس و عضلات شده ارتوکین مفید و موثر است.

هم چنین در پارگی های مزمن لیگامان ها و تاندون ها که به انواع درمانها نیز پاسخ نداده است،ارتوکین قابل استفاده و موثر می باشد.

3.آرتروز ستون فقرات کمری:که ممکن است همراه با فشار بر عصب مربوطه و درد ناحیه کمر و پاها شود،تزریق ارتوکین

می تواند باعث کاهش درد و بهبود فعالیت بیمار شود.

نحوه آماده سازی و تزریق ارتوکین:

مطابق شکل ابتدا خون بیمار گرفته می شود که مشابه نمونه گیری خون آزمایشگاهی معمول انجام می شود.

سپس خون در دمای 37 درجه سانتیگراد در انکوباتور به مدت 12-24 ساعت نگهداری و این عمل باعث تحریک تولید پروتئین مهاری IL1 می شود.

آنگاه نمونه خون به مدت 10 دقیقه سانتریفیوژ می شود تا پروتئین سرم استخراج شود ، محلول توسط سرنگ کشیده می شود و در

فریزر تا زمان تزریق نگهداری میشود.

این محلول قابلیت نگهداری برای 7 ماه در دمای منفی 18 درجه سانتیگراد را داراست.

معمولا تعداد دفعات تزریق محلول به بیمار 4تا 6 جلسه خواهد بود.(یک تا دو بار در هفته) .

قبل از هر جلسه تزریق، مقداری از ارتوکین مورد نیاز از فریزر خارج شده،ذوب میشود و تحت بی حسی موضعی و دید دقیق

سونوگرافی یا فلوروسکوپی در ناحیه مورد نظر(مفصل، تاندون و ..) تزریق می گردد.

بیمار تا 48 ساعت بعد از تزریق باید از انجام فعالیتهای شدید بدنی اجتناب کند.

گاهی بعد از تزریق مقداری تورم و بی حسی ایجاد می شود که با گذشت چند ساعت برطرف می شود و نیاز به اقدام خاصی ندارد.

مزایای درمان با ارتوکین:

1.ارتوکین از خون خود فرد گرفته شده ، هیچ گونه ماده افزودنی ندارد .بنابراین کاملا مطابق با فعالیت بیولوژیک و طبیعی بدن

انسان عمل می کند و هیچ گونه عارضه جانی ندارد.

2.روشی کم تهاجمی ست که بدون نیاز به بیهوشی ،تحت بی حسی بیمار و بیداری کامل او انجام میشود و بیمار بعد از تزریق ،با پای خود به منزل می رود.

3.خاصیت ضدرد قابل توجه و پایداری در مقایسه با سایر روشهای درمانی مشابه دارد.

4.فرآیند مزمن التهابی که منجر به درد و ناتوانی بیمار می شود را متوقف می کند و تاثیر آن طولانی مدت پابرجاست.

5.منجر به بازتوانی فعالیت فیزیکی بیمار و افزایش محدوده حرکت مفاصل و تاندون ها می شود.

6.در 75% بیماران این تکنیک بسیار موثر است بخصوص در آرتروز مفاصل زانو و لگن.