بهترین درمان دیسک کمر

بهترین درمان دیسک کمر چیست؟! این سوالی است که اغلب بیمارانِ مبتلا به عارضه مذکور مطرح می‌کنند و با جستجو در دنیای وب و فضای مجازی؛ یا مشورت با پزشکان به دنبال پاسخی قطعی برای آن می‌گردند. به همین خاطر ما هم تصمیم گرفتیم تا این بخش از مقالات وبسایت دکتر مسعود هاشمی را به بررسی بهترین روش درمان دیسک کمر اختصاص دهیم و اطلاعات ارزشمندی در این باره خدمت شما عزیزان ارائه کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

بهترین روش های درمان دیسک کمر کدامند؟

◽ لیزر درمانی

◽ اوزون تراپی

◽ تزریقات استروئید اپیدورال

◽ آندوسکوپی

◽ تزریق دیسکوژل

◽ سلول های بنیادی

◽ استفاده از کمربند طبی و ورزش

درمان دیسک کمر با لیزر درمانی

از جمله بهترین درمان دیسک کمر، استفاده از روش لیزر درمانی است. طی این فرایند با استفاده از مادون قرمز و امواج نوری، از پیشرفت عارضه دیسک جلوگیری شده و شدت درد آن تا حدودی کنترل می‌شود‌. در واقع با بهره‌گیری از مادون قرمز، امواج نوری به داخل بدن راه یافته و وضعیت گردش خود را بهبود می‌بخشند. همین مسئله سبب کاهش میزان درد و تسکین وضعیت روحی و جسمی بیمار خواهد شد. طی پروسه مذکور، پالس‌های لیزر که دارای امواج نوری نسبتا قوی هستند، تا اعماق بدن نفوذ کرده و براساس شدت درد بیمار، امواج به سمت بافت‌های آسیب دیده روانه می‌شود. این موج‌ها جریان خون را بهبود بخشیده و نواحی آسیب دیده را درمان می‌کنند.

بهبود درد دیسک کمر با اوزون تراپی

یکی از پیشرفته‌ترین و بهترین درمان دیسک کمر، بهره‌گیری از اوزون تراپی می‌باشد. امروزه متخصصان بسیاری در سرتاسر دنیا با استفاده از این روش، شدت درد بیمار خود را کاهش داده و عارضه آن‌ها را تحت کنترل خود درمی‌آورند. طی این پروسه، پس از تزریق گاز اوزون، اکسیژن موجود در ناحیه مورد نظر بیشتر شده و درد دیسک کمر به تدریج بهبود پیدا می‌کند. استفاده از این روش برای تمام سنین مجاز بوده و حتی برای نوجوانان و کودکانی که مبتلا به این عارضه هستند نیز می‌توان از روش اوزون تراپی بهره‌گیری کرد.

تزریقات استروئید اپیدورال

در روش تزریق استروئید اپیدورال، ابتدا پزشک متخصص با انجام معاینات حرفه‌ای و تصویربرداری و آزمایشات مربوطه، ناحیه‌ای را که فشار دیسک به عصب مهره‌ای کمر وارد می‌شود را شناسایی می‌کند. سپس در محلی که این فشار سبب التهاب دیسک و بروز کمر درد شدید در بدن بیمار شده، استروئید اپیدورال را تزریق می‌کند. مواد مذکور در بدن سبب بهبود وضعیت بیمار شده و درد او را کاهش می‌دهد. ناحیه دقیق تزریق این دارو، بین کیسه محافظ دور نخاع و مهره استخوانی (فضای اپیدورال ستون فقرات) است.

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا تزریقات استروئید اپیدورال عوارض قابل توجهی دارد یا خیر؟! در پاسخ بدین پرسش باید بگوییم که این روش نسبتاً ایمن بوده و عوارض بسیار ناچیزی دارد. البته اگر یک پزشک حرفه‌ای این کار را برایتان انجام دهد، نیازی به نگرانی از بابت بروز آسیب غیر منتظره نخواهد بود؛ اما به‌طور کلی یکی از خطراتی که طی این فرایند بیمار را تهدید می‌کند، سوراخ شدن تصادفی سخت شامه است. از جمله سایر عوارض جانبی هم که احتمال بروز آن به شدت پایین می‌باشد (نهایتا ۰٫۳ درصد)؛ عبارتند از: عفونت، تنگی نفس، خس خس سینه، افزایش ضربان قلب، کهیر، تورم صورت.

استفاده از کمربند طبی و ورزش‌های مخصوص

یکی دیگر از بهترین درمان دیسک کمر و کاهش درد ناشی از آن، استفاده از کمربند طبی می‌باشد. علاوه براین می‌توان یک سری ورزش‌های مخصوص که برای ماهش درد دیسک کمر ابداع شده را هم انجام داد تا عوارض بیماری کنترل شود. شما می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا ورزش‌های مربوطه را به شما آموزش دهد و خودتان در منزل هر از گاهی آن‌ها را تکرار و تمرین کنید. مسلما هر چه بیشتر تلاش کنید و در این مسیر ممارست به خرج دهید، با گذر زمان شاهد بهبود وضعیت خود خواهید بود و به جایی خواهید رسید که قادر به کنترل شدت درد این بیماری باشید و مانع از پیش‌روی آن شوید.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی بهترین درمان دیسک کمر پرداختیم و روش‌های مختلفی را بدین منظور معرفی کردیم‌. امیدواریم نهایت لذت را از مطالعه این مقاله برده و پاسخ سوالات خود را یافته باشید‌. در آخر لازم است به این مورد هم اشاره کنیم که ما در کلینیک درد دکتر مسعود هاشمی، همواره در تلاشیم تا با بهره‌گیری از مهارت کادر مجرب و تجهیزات نوین و پیشرفته، انواع دردهای مزمن و حاد مفصلی، سرطانی، استخوانی و… را به نحو احسن بهبود بخشیم و بار دیگر سلامت جسم و روح را برای بیماران گرامی به ارمغان آوریم.

رضایت شما عزیزان از ما، با ارزش‌ترین دارایی ماست و در همین راستا تمام سعی خود را خواهیم کرد تا شاهد لبخند رضایت بر لبان پرمهرتان باشیم.  از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.

فعالیت‌هایی که سبب تقویت عضلات کمر شوند و در ستون فقرات ثبات نسبی ایجاد کنند؛ به مرور منجر به کاهش درد و فشار ناشی از دیسک در این ناحیه خواهند شد. از این‌رو برخی از فعالیت‌های بدنی نظیر دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، حرکات کششی، یوگا، شنا، برخی پوزیشن‌های ورزشی نظیر ژست مار کبرا، ژست سگ و پرنده، ژست زانو به سینه سبب بهبود درد دیسک کمر خواهد شد.

خیر؛ بهتر است پاسخ آخر را اول بدهیم! در واقع این عارضه درمان قطعی ندارد، زیرا تمام روش‌های مذکور به نوعی راه حل نسبی بوده و سبب کنترل درد این بیماری می‌شوند. جراحی دیسک کمر هم موجب تسکین علائم و کاهش درد بیمار خواهد شد، اما در گذر زمان بسته به میزان فعالیت فرد، احتمال اینکه مجدداً به این عارضه مبتلا شود، وجود خواهد داشت‌.

بیرون زدگی دیسک کمر سبب بروز فشار عصبی در پاها شده و موجب احساس درد در این ناحیه می‌شود‌.

مراحل اولیه درمان دیسک کمر شامل استراحت کوتاه مدت، فیزیوتراپی، استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک است‌.

پس از اینکه بیمار مدتی تحت فیزیوتراپی، دارو درمانی و دوره مراقبتی قرار گرفت، اگر وضعیت او رو به بهبودی نرود، نیاز خواهد بود تا روش‌های دیگری نظیر استروئید اپیدورال مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت هم تصمیم بر جراحی دیسک گرفته می‌شود.