ورزشهای ویلیامز

ورزشهای ویلیامز برای کمر

اگر شما هم به مشکلات و آسیب های کمر دچار باشید، حتما تا به حال نام ورزش‌ها یا تمرینات ویلیامز به گوشتان خورده است. بسیاری معتقدند انجام تمرینات و ورزش های ویلیامز تمرینات ورزشی تا حد زیادی در تسکین کمر درد موثر است و حتی می‌تواند باعث شوند که شما برای درمان خود نیازی به انجام عمل جراحی نداشته باشید و تنها با انجام دوره‌ای این تمرینات تا حد زیادی به بهبودی برسید.

تماس با کلینیک درد
درمان دیسک کمر

تمرینات ویلیامز برای چه افرادی مناسب است؟

تمرینات ویلیامز که به عنوان تمرینات خم شدن کمر ویلیامز نیز شناخته می شوند، مجموعه ای از حرکات و کشش های درمانی هستند که برای کاهش درد کمر و بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات طراحی شده اند. این تمرینات که توسط دکتر پل سی ویلیامز ، فیزیوتراپیست طراحی شده است، هدف قرار دادن عضلات خاص در ناحیه کمر و در عین حال تراز مناسب ستون فقرات است. آنها به طور گسترده ای در مدیریت و توانبخشی کمردرد استفاده می شوند و اغلب توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی برای کمک به افراد برای بازیابی تحرک، تقویت عضلات خود و تسکین ناراحتی در ناحیه کمر توصیه می شوند.

فیزیک تمرینات ویلیامز با تمرکز بر حرکات کنترل شده خم شدن کمر کار می کند. این حرکات شامل خم شدن ستون فقرات به سمت جلو در حالت نشسته یا دراز کشیدن به پشت و هدف قرار دادن عضلات و دیسک های کمر است. خم شدن کنترل شده به کشش و کشیده شدن ستون فقرات کمک می کند، فشار روی ناحیه کمر را کاهش می دهد و گردش خون بهتر و حرکت مایع در داخل دیسک ها را تشویق می کند، که می تواند درد را کاهش دهد و حرکت کلی را بهبود بخشد. علاوه بر این، این تمرینات بر تقویت عضلات مرکزی، حمایت بهتر از ستون فقرات و ارتقای وضعیت مناسب، کمک بیشتر به تسکین و پیشگیری از کمردرد تاکید دارند.

ضروری است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا فیزیوتراپیست مشورت کنید تا مناسب ترین تمرینات را برای شرایط خود تعیین کنید و یک برنامه ورزشی شخصی ایجاد کنید. ضروری است که این تمرینات را تحت نظر پزشک فوق تخصص درد انجام دهید تا همراه با آن روش های دارویی و درمای دیگر نیز تجویز گردد.

موارد کاربرد تمرینات ویلیامز

1- ورزشهای ویلیامز برای کمر درد

کمردرد یکی از شایع ترین مشکلات اسکلتی عضلانی می باشد. عوامل مختلفی برای بروز کمردرد وجود دارد. بیرون زدگی دیسک کمر، ضعف عضلات کمر، مشکلات پاسچرال و بد راستایی های ستون فقرات از جمله عوامل بروز کمردرد می باشد. درمان های مختلفی برای کمردرد وجود دارد. با توجه به مشکل بیمار و علت بروز کمردرد، پزشک بهترین درمان را برای بیمار انتخاب می کند. یکی از راه های درمان کمردرد، تمرین درمانی می باشد. تمرینات ویلیامز دسته ای از تمرینات کمر هستند که با تاکید بر خم شدن کمر و کاهش گودی کمر، سعی در کاهش فشار بر روی ستون فقرات کمر دارد. این تمرینات موجب کاهش فشار بر نخاع و ریشه عصبی و همچنین کاهش فشار بر روی عضلات پشتی بیمار می شوند. این تمرینات باید بعد از ارزیابی کامل و با تجویز فیزیوتراپیست انجام شوند.

2- ورزشهای ویلیامز برای گودی کمر

یکی از دلایل بروز کمردرد، اختلالات پاسچرال بدن می باشد. تغییرات در انحناهای ستون فقرات و کاهش و یا افزایش گودی کمر می تواند موجب افزایش استرس بر ستون فقرات کمر و افزایش درد بیمار شود. ویلیامز معتقد بود افزایش گودی کمر و ضعف عضلات کمر می تواند موجب ایجاد درد ناحیه کمری شود. در گذشته برای اکثر بیماران مبتلا به کمردرد، تمرینات ویلیامز تجویز می شد، در حالی که در حال حاضر پس از معاینه کامل بیمار و بررسی علت درد ناحیه کمر، تمرینات مناسب برای هر بیمار تجویز می شود. در بیمارانی که دچار مشکلاتی همانند تنگی کانال نخاعی و اسپوندیلولیزیس که خم شدن کمر به عقب دردناک می باشد، هستند، ممکن است تمرینات ویلیامز توصیه شود. اما در صورتی که بیمار بدون معاینه و تجویز پزشک از این تمرینات استفاده کند ممکن است علائم وی بدتر نیز شود.

4- ورزشهای ویلیامز برای دیسک کمر

تمرینات ویلیامز برای دیسک کمر و درد های ناشی از آن ممکن است مفید باشد، اما در برخی از افراد نیز می تواند موجب افزایش درد های ناشی از بیرون زدگی دیسک شود و بسته به شرایط بیمار متفاوت می باشد. در افرادی که دچار بیرون زدگی دیسک هستند، معمولا با توجه به شدت بیرون زدگی و علائم بیمار ممکن است تمرینات ویلیامز و یا تمرینات مکنزی توصیه شود این دو نوع تمرینات کاملا عکس یکدیگر هستند. تمرینات ویلیامز بر کاهش گودی کمر تاکید دارد در حالی که تمرینات مکنزی، کمر را در حالت خم شده به سمت عقب و افزایش گودی کمر قرار می دهد بنابراین انتخاب درست نوع تمرین برای بیمار بسیار مهم است و این امر با معاینه کامل بیمار توسط فیزیوتراپیست در مرکز فیزیوتراپی و بررسی تمامی علائم بیمار انجام می شود.

نحوه انجام تمرینات ویلیامز

1- شیب لگن(pelvic tilt)

شیب لگن - ورزش ویلیامز

◽ بر روی پشت خود دراز کشیده، زانوها را خم کنید و کف پاها را بر روی زمین قرار دهید.
◽ سپس بدون اینکه پاها را را به زمین فشار دهید، کمر خود را به صورت صاف به سمت زمین هل داده و لگن را کمی بالا بیاورید.
◽ این وضعیت را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه داریدو سپس رها کنید.
◽ این تمرین را ۱۰ الی ۱۲ بار یا بسته به نیاز خود تکرار کنید.

2- دراز نشست(partial sit-ups)

حرکت دراز نشست در ویلیامز

◽ مانند تمرین قبل روی پشت خود دراز بکشید، زانوها را خم کرده و کف پاها را صاف روی زمین بگذارید.
◽ دستان خود را روی سینه‌تان بگذارید.
◽ تا حدی که سر و شانه‌های شما از زمین بلند شود، در حد جزئی عضلات شکم را منقبض کرده و بالا بیایید.
◽ استراحت کرده و سپس بعد از 10ثانیه دوباره حرکت را تکرار کنید.
◽ این تمرین را نیز ۱۰ الی ۱۲ بار یا بسته به نیاز خود تکرار کنید.

3- تک زانو به قفسه سینه(single knee-to-chest)

حرکت تک زانو ویلیامز

◽ روی کمر دراز بکشید، زانوها را خم کنید و کف پاها را بر روی زمین قرار دهید.
◽ حالا در حالی که پای چپ خود را بصورت مستقیم روی زمین دراز کردید، با دو دست زانوی راست خود را به سمت قفسه سینه بکشید و ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. (توجه: اگر زانو درد دارید، زیر زانوی خود روی ران پا را بگیرید.)
◽ حالا با پای چپ نیز همین حرکت را تکرار کنید.
◽ این تمرین را ۱۰ تا ۱۲ بار برای هر پا تکرار کنید.

4- دو زانو به قفسه سینه(double knee-to-chest)

حرکت دو زانو ویلیامز تمرین

◽ مانند تمرین قبل روی کمر دراز بکشید، زانوها را خم کنید و کف پاها را بر روی زمین قرار دهید.
◽ هر دو زانوی خود را بگیرید و آنها را به سمت سینه بکشید و حدود 5ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید. (توجه: اگر زانو درد دارید، زیر زانوی خود روی ران پا را بگیرید.)
◽ این تمرین را نیز ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید.

5- کشش همسترینگ (hamstring stretching)

حرکت کشش همسترینگ ویلیامز

◽ روی زمین بنشینید و پاهای خود را بصورت صاف روی زمین بگذارید.
◽ به سمت کمر خم شوید و سعی کنید انگشتان پایتان را به سمت خود بکشید.
◽ این وضعیت را تا زمانی که حس کنید کشش خوبی دارید، حفظ کنید.
◽ استراحت کرده و سپس به اندازه‌ی نیاز این حرکت را تکرار کنید.

6- لانچ ایستاده(standing lunges)

حرکت لانج ایستاده تمرین ویلیامز

◽ ابتدا بایستید و پاها را به اندازه‌ی عرض شانه باز کنید.
◽ پای راست خود را به حالت جهشی جلو بیاورید و 5ثانیه این حرکت را حفظ کنید.(توجه کنید که زانوی شما نباید جلوتر از مچ پا قرار گیرد.)
◽ سپس با پای راست خود این حرکت را تکرار کنید.
◽ این تمرین را هم می‌توانید 10 الی 12 بار برای هر پا تکرار کنید.

7- اسکوات(squat)

حرکت اسکوات در ویلیامز

◽ ابتدا بایستید و پاها را به اندازه‌ی عرض شانه باز کنید.
◽ پشت خود را صاف نگه دارید، زانوها را خم کنید و حالت نشسته به خود بگیرید. (در ابتدای انجام تمرین سعی کنید زانوی خود را حدود ۳۰ تا ۴۵ درجه خم کنید و درصورت توان، به تدریج مقدار این زاویه را افزایش دهید.)
◽ سپس حدود 20 بار در حد چند سانتیمتر بالا و پایین حرکت کنید.
◽ بایستید و این حرکت را 3 یا 4 بار دیگر تکرار کنید.

8- کشش بالاتنه در حالت نشسته(seated trunk flexion)

◽ روی یک صندلی بنشینید و کف پاهایتان را صاف بر روی زمین بگذارید.
◽ دستان خود را پشت سرتان بگذارید.
◽ تا جایی که می‌توانید به خود را به جلو کمر بکشید.
◽ این وضعیت را چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید.
◽ این تمرین را ۱۰ تا ۱۲ بار یا بسته به نیاز خود می‌توانید تکرار کنید.

نتیجه‌گیری

اگر کمردرد دارید، انجام ورزش و حرکات اصلاحی  ویلیامز بهترین ابزار برای شما در بازگشت به فعالیت و عملکرد طبیعی‌ بدنتان است. تمرین کششی ویلیامز می‌تواند بخشی از رژیم ورزشی شما باشد که به شما در بازگشت به فعالیت عادی بدنی و عملکرد سریع و ایمن بدن کمک می‌کند.

تزریق سلول بنیادی به زانو