پمپ درد چیست و برای چه بیمارانی مناسب است؟

درد یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری است. به همین دلیل تقریبا تمامی بیماران به دنبال راهکاری برای کاهش درد خود می‌گردند. گاهی نیز دیده می‌شود که انجام برخی از اقدامات درمانی مانند جراحی عامل ایجاد درد در افراد است. در چنین شرایطی معمولا متخصصان از داروهای مسکن استفاده می‌کنند تا بتوانند درد را به طور قابل توجهی کاهش دهند. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کنترل درد زیاد استفاده از پمپ درد است. در واقع می‌توان گفت بیمارانی که به دلیلی انجام جراحی یا بیماری‌های خاص درد زیادی را تجربه می‌کنند، با استفاده از این پمپ می‌توانند دردهای خود را به طور قابل توجهی کاهش دهند. در این مطلب تصمیم داریم به بررسی پمپ درد بپردازیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر اطلاعات چندانی در این باره ندارید، مطالعه این مطلب می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

پمپ درد چیست؟

در علم پزشکی متخصصان به دنبال راهکارهایی برای کنترل و درمان درد شدید هستند و سعی دارند بهترین اقدامات درمانی را برای بیماران اجرایی کنند. متاسفانه باید بگوییم که در برخی شرایط استفاده از داروهای مسکن هر چند ساعت یک بار کاربرد چندانی ندارد. چرا که در فواصل زمانی بین مصرف دارو ممکن است میزان مسکن خون کاهش یافته و بیمار درد را تجربه کند. به همین دلیل از یک دستگاه پیشرفته به نام پمپ درد استفاده می‌شود که داروها را وارد خون کند و از احساس درد جلوگیری کند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از آید دستگاه همیشه به منظور کنترل درد صورت نمی‌گیرد. گاهی به هر دلیلی بیمار نمی‌تواند دارو را بخورد، در چنین شرایطی نیز می‌توان از این دستگاه برای وارد کردن دارو به خون استفاده کرد.

انواع پمپ درد

پمپ‌های مخصوص کنترل درد را به دو دسته پمپ‌های الکترونیکی و پمپ‌های مکانیکی تقسیم‌بندی می‌کنند. این دو پمپ‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که آن‌ها را نسبت به یکدیگر متمایز می‌کند. پمپ‌های مکانیکی برخلاف پمپ‌های الکترونیکی یک بار مصرف هستند و دقت تنظیم دوز کمتری دارند. در واقع می‌توان گفت این پمپ‌ها درجات از پیش تعیین شده‌ای دارند که پزشک با انتخاب آن می‌تواند میزان دوز مصرفی بیمار را مشخص کند. به همین دلیل زمانی که دوز دارو مصرفی با استفاده از پمپ‌های مکانیکی قابل تزریق نباشد، از پمپ‌های الکترونیکی که هیچ گونه محدودیتی ندارد، استفاده می‌شود.

شیوه کنترل درد توسط پمپ درد چگونه است؟

پمپ‌های مخصوص کنترل درد معمولا از طریق ورید یا در موارد حساس‌تر کاتتر به بدن متصل می‌شوند. پس از اتصال پمپ تنظیمات لازم توسط پزشک صورت می‌گیرد تا دارو در دوز مناسب به بدن تزریق شود. در بیشتر موارد کنترل دارو به دست بیمار است و در هنگام احساس درد با فشردن یک دکمه می‌تواند پمپ درد را وادار کند تا دارو را به بدن تزریق نماید. این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی مواقع نیز دوز تزریق شده توسط پمپ نمی‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد. اگر پزشک در هنگام تنظیم دستگاه به بیمار اجازه استفاده از دوزهای بالاتر را داده باشد، بیمار می‌تواند دوز بیشتری از دارو را دریافت کند.

چه کسانی می‌توانند از پمپ درد استفاده کنند؟

تمامی کسانی که از دردهای شدید بیماری رنج می‌برند و نیاز به تزریق داروی مسکن برای کنترل درد دارند، می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. بیمارانی که تحت عمل‌های جراحی قرار می‌گیرند، زنان بارداری که می‌خواهند زایمان کنند و همچنین بیمارانی که از بیماری‌هایی مانند سرطان و التهاب پانکراس رنگ می‌برند نیز می‌توانند از طریق این پمپ درد خود را کنترل کنند.

مزایای استفاده از پمپ درد

استفاده از پمپ درد برای تزریق مداوم داروهای مسکن به خون مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت: ● کاهش نیاز به داروهای مسکن ● کاهش عوارض جانبی مصرف داروهای مسکن ● کاهش بیشتر درد و کوتاه‌تر شدن دوران نقاهت بیماری ● بی‌نیازی از وجود پرستار برای تزریق مکرر ● تجربه خواب راحت‌تر و بهتر ● آسودگی بیشتر بیمار

عوارض استفاده از پمپ درد

استفاده از پمپ درد به خودی خود هیچ عارضه‌ای برای بیمار ندارد. آنچه که باعث عوارض استفاده از این دستگاه می‌شود داروهای مسکن انتخاب شده و دوزهای آن است. از مهم‌ترین عوارضی که استفاده از داروهای مسکن می‌تواند برای فرد به دنبال داشته باشد، می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد: ● یبوست و مشکلات گوارشی ● سرگیجه و حالت تهوع ● خواب آلودگی و اختلالات فشار ● واکنش‌های آلرژیک بدن

موارد منع استفاده از پمپ درد

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که همه می‌توانند از پمپ‌های درد استفاده کنند. در این باره باید بگوییم که این باور کاملا اشتباه است. برخی از افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند از این پمپ‌ها جهت کنترل دردهای خود استفاده کنند. استفاده از پمپ درد در افراد زیر با محدودیت همراه است: ● افرادی که از چاقی زیاد رنج می‌برند. ● بیمارانی که از مشکلات تنفسی مانند آسم و آپنه خواب رنج می‌برند. ● افرادی که دارای کهولت سن هستند. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر چه استفاده از این پمپ برای مادران باردار و شیرده بلامانع است اما پزشک باید توجه زیادی به داروها و دوزهای تزریقی این دستگاه داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب در رابطه با استفاده از پمپ درد به منظور کنترل درد صحبت کردیم و اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم. ممکن است به هر دلیل نیاز داشته باشید از این پمپ‌ها استفاده کنید. در چنین شرایطی که انتخاب یک متخصص خبره برای دریافت خدمات الزامی است، ما مراجعه به کلینیک درد دکتر مسعود هاشمی را به شما توصیه می‌کنیم. تیم ما در این کلینیک نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا با استفاده از بهترین تجهیزات بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد.

در ضمن آدرس و شماره تماس‌های کلینیک درد دکتر مسعود هاشمی به شرح زیر است؛ و شما عزیزان باید برای مراجعه حضوری، با شماره تلفن‌های مذکور تماس حاصل فرمایید و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

⬅️ یکشنبه و سه ‌شنبه:

شریعتی، بالاتر از پل رومی، روبروی بانک پارسیان، کوچه نبوی، پلاک 2، واحد 1

شماره تماس: 021-26658517

⬅️ دوشنبه و چهارشنبه:

بلوار مرزداران، نرسیده به اشرفی اصفهانی، مرکز جراحی بهار

شماره تماس: 021-47617220

⬅️ چهارشنبه ها:

شهرک غرب – خ. سیمای ایران نبش خیابان فلامک جنوبی، بیمارستان لاله

شماره تماس: 021-88369862-6

سوالات متداول

بله؛ از این پمپ برای درمان و کنترل درد کودکان نیز می‌توان استفاده کرد. البته بهتر است قبل از استفاده حتما ضرورت استفاده از این پمپ را برای کودک کاملا توضیح دهید.

معمولا از این پمپ‌ها به مدت ۲۴ ساعت استفاده می‌شود تا درد به طور قابل توجهی کاهش یابد. پس از آن بیمار می‌تواند از داروهای مسکن به منظور کاهش دردهای خود استفاده کند.

پمپ‌های مکانیکی به این دلیل که وزن کمتری دارند، سبک‌ترند و به راحتی حمل می‌شوند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. گفتنی است که این پمپ‌ها علاوه بر دارا بودن قیمتی کم، استفاده آسانی نیز دارند.

خیر؛ اتصال این پمپ به بدن بدون درد صورت می‌گیرد.

قبل و بعد از جراحی و هنگامی که بیمار از دردهای شدید برخی از بیماری‌ها مانند سرطان رنج می‌برد، از این دستگاه استفاده می‌شود.