نحوه خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر

نحوه خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر

در این مقاله به مسئله خواب و تاثیر آن در بهبود درمان بعد از جراحی های ناحیه کمر پرداخته ایم . پس لازم است بدانید اگر به تازگی تحت عمل جراحی دیسک کمر یا ستون فقرات قرار گرفته اید یا در حال آماده شدن برای انجام این نوع عمل جراحی هستید ، باید آگاه باشید ، بهبودی و گذر از دوره نقاهت این عمل شامل چندین مرحله است که در ادامه به یکی از آن ها به عنوان نحوه صحیح خواب می پردازیم . با وجود اینکه پزشک شما دستورالعمل‌های زیادی را پس از جراحی به شما ارائه خواهد داد.

 یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای بهبود بدن  ، اطمینان از داشتن خواب خوب و منظم شبانه است .پس همانگونه که می دانید  خواب برای همه ما بسیار حیاتی است . در حالی که ما می خوابیم، رشد ماهیچه های سالم اتفاق می افتد ، ترمیم بافت های آسیب دیده انجام می پذیرد و همچنین تولید هورمون های رشد ، سلامتی کلی را در بدن ایجاد می کند . زمانی که خواب خوب اتفاق می افتد ، بدن ما به طور فعال بازیابی ، تقویت و پردازش حیات بدن را انجام می دهد و به همین دلیل است که برای بهبودی پس از جراحی بسیار مهم است .

چگونه بعد از جراحی بخوابم؟ معمولاً یکی از اولین سوالاتی است که توسط افرادی که تحت عمل جراحی ستون فقرات و عمل جراحی دیسک قرار گرفته اند ، می پرسند . ما در اینجا به ذکر چند نکته برای رسیدن به خواب ترمیمی بعد از جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر نگاه می کنیم و البته در ادامه مقاله به بررسی بیشتر هر کدام از موضوعات پرداخته ایم. لازم است بدانید این نکات در روند بهبود و ترمیم بافت های آسیب دیده یا مورد جراحی قرار گرفته شما عزیزان بسیار حائز اهمیت هستند.

ما در اینجا چند نکته بسیار حیاتی در مورد بیمارانی که تعویض دیسک یا جراحی ستون فقرات کمری انجام داده اند ، در مورد نحوه خوابیدن بعد از جراحی ها ناحیه کمر برای شما عزیزان خاطر نشان می کنیم .

تماس با کلینیک درد
درمان دیسک کمر
فلوشیپ درد - جراحی کمر

چرا باید از خوابیدن روی شکم خودداری کنید؟

خوب است بدانید که راحت ترین وضعیت برای ریکاوری بدن و خواب مناسب قطعا دراز کشیدن به پشت است ، پس بسیار مهم است که از دراز کشیدن روی شکم خودداری کنید ، به خاطر اینکه این وضعیت فشار و استرس زیادی به قسمت پشت و فضای دیسک شما وارد می کند . لذا خوابیدن روی معده معمولاً برای بیمارانی که پس از جراحی باید بهبود یابند مجاز نیست و توصیه نمی شود پس حتی اگر به این مدل خوابیدن عادت کرده اید بهتر است در مورد این وضعیت خواب با پزشک خود مشورت کنید .

لازم به تکرار مجدد است شما عزیزان باید اکیدا از استراحت به این روش خودداری کنید ، اما اگر بنا بر عادت های خواب روی شکم خود دراز می کشید ، یک بالش زیر شکم خود قرار دهید تا به کاهش فشار روی قسمت پشت و دیسک و مهره ها کمک کند .

بهترین حالت خواب برای ریکاوری جراحی کمر کدام است؟

ما در اینجا دو تا از بهترین وضعیت ها بعد از جراحی کمر را به شما توصیه می کنیم:

1- خوابیدن به پشت است 

2- خوابیدن به پهلو است

لازم به ذکر است وقتی به حالت اول که خوابیدن به پشت است می خوابید ، راحت تر خواهید بود و احتمال بروز عوارض احتمالی را کاهش می دهید . با این حال نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که ، وقتی به این شکل می‌خوابید، از خوابیدن در حالی که دست‌های خود را زیر گردن و سر خود خود قرار داده‌اید ، خودداری کنید ، چون فشار زیادی به ناحیه گردن و شانه‌های شما وارد خواهد آورد . در عوض ، یک بالش زیر پا های خود اضافه کنید تا فشار وارده بر کمر و ستون فقرات و همچنین قفسه سینه خود را کاهش دهید.

راه دیگر برای خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر و ستون فقرات ، خوابیدن به پهلو است . درست مانند خوابیدن به پشت ، خوابیدن به پهلو نیز به کاهش درد و فشار به مواضع جراحی شده در قسمت پشت و کمر کمک می کند . در این حالت خواب توصیه می گردد سعی کنید به طور متناوب به پهلوی چپ و راست بخوابید تا فشار وارده را توزیع کنید و به تراز و تنظیم ستون فقرات خود کمک کنید . لازم به ذکر است بلافاصله پس از جراحی دیسک کمر و یا ستو ن فقرات ، می توانید یک بالش زیر یا بین زانوهای خود قرار دهید. خم نگه داشتن زانوها در این حالت به کاهش فشار کمک می کند و ستون فقرات را در یک راستا نگه می دارد.

نکاتی برای خواب بهتر بعد از جراحی کمر

باید این را بدانید در نهایت مهم نیست که از کدام یک از روش های گفته شده برای خواب استفاده می کنید ، در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا مطمئن شوید که یک خواب خوب و آرام داشته باشید و بدون درد و آسیب و در جهت بهبود درمان به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید که در ادامه به اختصار چند نمونه را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم .

استفاده از وسایل الکترونیکی را قبل از خواب محدود کنید: حداقل 30 دقیقه قبل از خواب ، استفاده از تلفن همراه ، کامپیوتر یا تلویزیون را به اتمام برسانید . استفاده از این وسایل الکترونیکی نزدیک به زمان خواب می تواند سطح ملاتونین شما را مختل کند و در نهایت چرخه خواب و آرامش ما را بهم بزند .

چرت زدن در طول روز را محدود کنید: چرت زدن در طول روز می تواند الگوی خواب طبیعی شما را مختل کند ، به خصوص اگر چرت های متعدد در ساعات مختلف یا یک چرت روزانه طولانی داشته باشید . البته چرت های کوتاه ممکن است ضروری باشد زیرا جراحی یک فرآیند با روند بهبودی کامل در زمان میان مدت است . اما باید همیشه به یاد داشته باشید که از چرت زدن طولانی در طول روز خودداری کنید تا بهترین فرصت برای خواب شبانه با کیفیت را داشته باشید.

به برنامه خواب پایبند باشید: رعایت یک برنامه خواب منظم می تواند آهنگ شبانه روزی بدن شما را در مسیر درست نگه دارد و به شما کمک می کند هر شب به شکلی منظم خواب کافی و آرام داشته باشید .

یک فضای راحت را آماده کنید: قبل از جراحی ، مطمئن شوید که اتاق شما به گونه ای تنظیم شده است که شرایط بهبودی شما را فراهم کند . برای مثال ، ممکن است لازم باشد چند وسیله را به اطراف حرکت دهید تا به اشیائی که بیشتر استفاده می کنید به راحتی در دسترس باشید . داروها و ملزومات را در نزدیکی خود داشته باشید تا مجبور به بالا و پایین رفتن یا خم شدن و پیچاندن وسایل نباشید . همچنین از پتو و ملحفه های سبک استفاده کنید زیرا جابجایی ملحفه ها و پتوهای سبک بدون تنظیم موقعیت شما ، آسان تر خواهد بود.

روی تهیه یک تشک و بالش خوب برنامه ریزی کنید: وقتی تخت شما راحت باشد، راحت‌تر به خواب می‌روید و استراحت می‌کنید پس بهتر است اگر تا کنون به این موضوع دقت نکرده اید بیشتر به تهیه یک تشک خوب جهت داشتن یک خواب راحت و آرامش بخش در جهت بهبود شرایط درمانی فکر کنید.

زنگ هشدار را برای داروها تنظیم کنید : داروهای مسکن تجویز شده خود را طبق دستور مصرف کنید و مطمئن شوید که به موقع دوباره پر کنید، تا در مدیریت درد دچار خلأ نشوید . تنظیم زنگ هشدار می تواند به شما کمک کند تا از درد خود مراقبت کنید و همچنین بین زمان مصرف دارو خوابی با کیفیت داشته باشید.

از استراحت مطلق خودداری کنید : لازم است بدانید بعد از عمل های جراحی مربوط به ستون فقرات و دیسک کمر ، استراحت مطلق به دلیل عدم تحرک عظلات پشت خون رسانی و اکسیژن رسانی به محل جراحی کم شده و باعث کند شدن روند بهبود و حتی زخم بستر و عفونت ناحیه جراحی شده می گردد. پس لازم است با مشورت پزشک به فعالیت های سبک روزانه خود بپردازید و خواب و چرت و استراحت طولانی روزانه را متوقف کنید.

نتیجه گیری و جمع بندی :

در تمامی انواع عمل های جراحی روند بهبود جراحی و ریکاوری سلامت بدن نسبت مستقیم با رعایت مسائل مطرح شده از جانب پزشک خواهد داشت و مسئله خواب به عنوان یکی از مسائل حیاتی در بازیابی و ترمیم بدن ، همیشه مورد نظر بوده است. پس شما عزیزان با رعایت نکات مطرح شده در مقاله فوق شرایطی را ایجاد کنید که با تنظیم یک روند خواب مناسب و به دور از تنش و اظطراب در محیطی آرامش بخش که می توانید برای خود ایجاد کنید ،  میتوانید دوره نقاهت این عمل را کاهش دهید و سرعت بهبود و ریکاوری بدن را افزایش دهید .  پس لازم است بدانید با برنامه ریزی منظم و ایجاد محیط مناسب برای خواب و رعایت پوزیشن مناسب خواب در مسیر بهبود بدن خود قدم بر می دارید. همچنین لازم به ذکر است در کلینیک تخصصی دکتر مسعود هاشمی، بهترین جراح و فوق تخصص درد ما کمک میکنیم با بهره گیری از بهترین و به روزترین متدهای جراحی دیسک کمر و ستون فقرات و ایجاد بهترین شرایط جراحی ، شما را به سلامت کامل برسانیم و از درد و  عوامل ایجاد درد رهایی ببخشیم.

توصیه ما به تمامی علاقه‌مندان خواهان دریافت خدمات این است که قبل از مراجعه حتما تماس برقرار کنند و نوبت بگیرند. آدرس و شماره تلفن‌های این فوق تخصص به شرح زیر است:

  • یکشنبه تا چهارشنبه – مطب ساعت 12 الی 17

شریعتی، بالاتر از پل رومی، روبروی بانک پارسیان، کوچه نبوی، پلاک 2، واحد 1

شماره تلفن:  26658517 – 021

  • چهارشنبه‌ها – بیمارستان لاله – ساعت 14 الی 17

شهرک غرب – خ. سیمای ایران نبش خیابان فلامک جنوبی

شماره تلفن :  6-88369862 – 021

سوالات متدال جراحی دیسک کمر :

  • دوره نقاهت بعد از عمل جراحی دسک کمر چه زمانی است ؟

در پاسخ به این سوال لازم است بدانید با توجه به سن و جنسیت و همچنین میزان تخریب دیسک و همچنین نوع عمل جراحی بین 2 تا 4 هفته و گاهی در تخریب بیشتر دیسک به 10 هفته برای بازگشت به شرایط نسبتا مطلوب زمان نیاز دارد. که لازم است با رعایت موارد ذکر شده در مقاله نحوه خواب مناسب بعد از عمل جراحی دیسک زمان بهبود را سرعت ببخشیم

  • آیا استراحت باید به صورت کامل و تمام وقت صورت پذیرد؟

خیر. استراحت مطلق به دلیل ایجاد زخم بستر و ایجاد چالش های بیشتر در روند بازیابی سلامتی به هیچ وجه توصیه نمی گردد و بهتر است با مشورت پزشک فعالیت های سبک در جهت فعالیت عظلات بدن انجام دهید.

  • آیا استفاده از بالش های سفت یا بلند ایرادی دارد؟

بله . استفاده از بالش هاس سفت یا قرار دادن دست ها زیر سر و گردن باعث کشیده شدن مهره های گردن و کمر می شود و بهتر است از بالش های نرم با ارتفاع کم استفاده کنید . همچنین می توانید از بالش کوچک زیر پاهای خود استفاده کنید و کمی ارتفاع به پاهای خود دهید تا کمر در وضعیت تخت و مناسب قرار گیرد.

تزریق سلول بنیادی به زانو