فیبرومیالژیا چیست و چه علائمی دارد

فیبرومیالژیا چیست و چه علائمی دارد؟

فیبرومیالژیا یک اختلال است که با درد گسترده اسکلتی عضلانی همراه با خستگی، خواب، حافظه و مشکلات خلقی مشخص می شود. محققان بر این باورند که فیبرومیالژیا با تأثیر بر نحوه پردازش سیگنال های دردناک و غیر دردناک توسط مغز و نخاع، احساسات دردناک را تقویت می کند.

علائم اغلب پس از یک رویداد شروع می شود، مانند ضربه فیزیکی، جراحی، عفونت یا استرس روانی قابل توجه. در موارد دیگر، علائم به تدریج در طول زمان و بدون هیچ رویداد محرکی جمع می شوند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به فیبرومیالژیا هستند. بسیاری از افرادی که فیبرومیالژیا دارند سردرد تنشی، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، سندرم روده تحریک پذیر، اضطراب و افسردگی نیز دارند.

فیبرومیالژیا باعث درد در عضلات و مفاصل در سراسر بدن شما می شود. همچنین می تواند باعث ایجاد احساس خستگی و علائم ذهنی مانند مشکلات حافظه شود. متخصصان نمی دانند چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود – و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد – اما یک پزشک متخصص به شما کمک می کند تا درمان هایی را برای مدیریت علائم خود پیدا کنید.

تاندونیت کلسیفیک شانه – رسوب کلسیم شانه

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا یک وضعیت سلامتی طولانی مدت (مزمن) است که باعث درد و حساسیت در سراسر بدن شما می شود. باعث درد و خستگی اسکلتی عضلانی می شود.

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً علائمی را تجربه می کنند که در دوره هایی به نام شعله ور شدن ظاهر می شوند و می روند. گاهی اوقات، زندگی با فیبرومیالژیا می تواند خسته کننده و چالش برانگیز باشد. قله ها و دره های بین احساس خوب و تشدید ناگهانی علائم می تواند بسیار طاقت فرسا باشد.

کارشناسان نمی‌دانند چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می‌شود، اما مطالعات نشان داده‌اند که برخی از شرایط سلامتی، استرس و سایر تغییرات در زندگی شما ممکن است باعث آن شوند. اگر یکی از والدین بیولوژیکی شما مبتلا به فیبرومیالژیا باشد، ممکن است احتمال ابتلا به فیبرومیالژیا بیشتر باشد.

هر درد جدید در بدن شما اغلب اولین علامت فیبرومیالژیا است ، به ویژه در عضلات. به غرایز خود اعتماد کنید و به بدن خود گوش دهید. اگر درد، خستگی و سایر علائم جدید را تجربه می کنید ، حتی اگر احساس می کنید که می آیند و می روند، به یک پزشک حاذق مراجعه کنید. ما در کلینیک فوق تخصصی درد دکتر مسعود هاشمی ، بهترین جرتح و فوق تخصص درد پاسخگوی تمام مشکلات درد شما هستیم تا به زندگی عادی خود باز گردید.

فیبروما

چه کسانی تحت تاثیر فیبرومیالژیا هستند؟

هر کسی ممکن است به فیبرومیالژیا مبتلا شود. افراد در هر سنی از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. چندین میلیون نفر در دنیا با فیبرومیالژیا زندگی می کنند.

احتمال تشخیص فیبرومیالژیا در افرادی که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شده است (AFAB) و افراد بالای 40 سال بیشتر است.

جنسیت هم به طور چشمگیری موثر است به طوری که شمار فیبرومیالژیا در زنان بیشتر از مردان تشخیص داده می شود.

سابقه خانوادگی : اگر والدین یا خواهر و برادری نیز به این بیماری مبتلا باشند، ممکن است احتمال ابتلا به فیبرومیالژیا بیشتر باشد.

سایر اختلالات اگر به استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید یا لوپوس مبتلا هستید، ممکن است بیشتر به فیبرومیالژیا مبتلا شوید.

بورسیت شانه چیست؟

علائم فیبرومیالژیا چیست؟

دو علامت شایع فیبرومیالژیا درد و خستگی است. افراد مبتلا ممکن است این علائم را تجربه کنند:

درد یا حساسیت عضلانی.

خستگی

درد صورت و فک (اختلالات مفصل گیجگاهی فکی).

سردرد و میگرن.

مشکلات گوارشی، از جمله اسهال و یبوست.

مشکلات کنترل مثانه

همچنین فیبرومیالژیا می تواند علائم ذهنی و عاطفی ایجاد کند، از جمله:

مشکلات حافظه (که گاهی اوقات “مه فیبرو” یا “مه مغزی” نامیده می شود).

اضطراب

افسردگی

بی خوابی و سایر اختلالات خواب.

چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود؟

متخصصان نمی دانند چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود اما تحقیقات به نتایجی رسیده اند که در زیر برخی از آن ها را بیان کرده ایم:

برخی از ژن‌هایی که از والدین بیولوژیکی خود به ارث می‌برید ممکن است احتمال ابتلا به فیبرومیالژیا را افزایش دهند. مطالعات ارتباطی بین والدین بیولوژیکی مبتلا به فیبرومیالژیا و فرزندانشان پیدا کرده اند – این ممکن است به این معنی باشد که از طریق خانواده ها منتقل می شود.

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً نسبت به اکثر افراد به درد حساس تر هستند. کارشناسان هنوز ارتباط مستقیمی را پیدا نکرده‌اند، اما فکر می‌کنند جهش‌های ژنتیکی در ژن‌های مسئول تشکیل انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز شما که سیگنال‌های درد را به بدن شما ارسال و دریافت می‌کنند، ممکن است باعث فیبرومیالژیا شود.

عوامل خطر فیبرومیالژیا چیست؟

حتی اگر متخصصان نمی توانند به طور قطع بگویند که چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود، برخی از شرایط سلامتی و سایر مسائل عوامل خطر برای ایجاد آن هستند. عوامل خطر فیبرومیالژیا عبارتند از:

سن افراد : افراد بالای 40 سال بیشتر در معرض ابتلا به فیبرومیالژیا هستند. اما ممکن است هر کسی از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

جنسیت شما در بدو تولد : افرادی که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شده است، دو برابر بیشتر احتمال دارد فیبرومیالژیا را تجربه کنند.

بیماری های مزمن : افراد مبتلا به بیماری هایی مانند استئوآرتریت، افسردگی، اختلالات اضطرابی، کمردرد مزمن و سندرم روده تحریک پذیر بیشتر در معرض ابتلا به فیبرومیالژیا هستند.

عفونت ها: برخی از افراد پس از ابتلا به عفونت دچار فیبرومیالژیا می شوند، به خصوص اگر علائم شدیدی را تجربه کنند.

استرس : میزان استرسی که تجربه می کنید را نمی توان در آزمایش اندازه گیری کرد، اما استرس بیش از حد می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد.

تروما : افرادی که ضربه فیزیکی یا عاطفی یا آسیب جدی را تجربه کرده اند، گاهی اوقات به فیبرومیالژیا مبتلا می شوند.

چه چیزی باعث تشدید فیبرومیالژیا می شود؟

برخی رویدادها یا تغییرات در زندگی شما می تواند باعث تشدید فیبرومیالژیا شود . هر کس متفاوت است و آنچه باعث ایجاد علائم برای برخی افراد می شود ممکن است برای شما نباشد . به طور کلی ، هر چیزی که استرس شما را افزایش دهد می‌تواند باعث شعله‌ور شدن آن شود، از جمله:

استرس عاطفی ناشی از شغل، وضعیت مالی یا زندگی اجتماعی شما.

تغییرات در برنامه روزانه شما.

تغییر در رژیم غذایی یا عدم دریافت مواد مغذی کافی

تغییرات هورمونی

عدم خواب کافی یا تغییر هنگام خواب.

تغییرات آب و هوا یا دما.

مریض شدن

شروع دارو یا درمان های جدید، یا تغییر چیزی در روال معمول درمان فیبرومیالژیا.

ورزش‌های مضر برای دیسک گردن

فیبرومیالژیا چگونه تشخیص داده می شود؟

یک پزشک حاذق ، فیبرومیالژیا را با یک معاینه فیزیکی و بحث در مورد سابقه سلامتی شما تشخیص می دهد . پزشک در مورد علائم شما و زمانی که برای اولین بار متوجه آنها شدید سوال می پرسد و با بررسی نتایج قادر به تشخیص بیماری خواهد بود.

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند فیبرومیالژیا را تشخیص دهد. معمولاً، تشخیص آن بخشی از تشخیص افتراقی است . در یک فرآیند پزشکی پزشک شما با مقایسه چندین بیماری با علائم مرتبط، تشخیص می‌دهد که شما درگیر این اختلال هستسد . این فرآیند به تشخیص نهایی شما منجر می شود.

در مواردی نیز ممکن است پزشک از آزمایش خون برای رد سایر علل شایع خستگی مانند کم خونی یا مشکلات غده تیروئید استفاده کند.

مدیریت و درمان

فیبرومیالژیا چگونه درمان می شود؟

باید این را بدانید که هیچ درمان واحدی وجود ندارد که برای هر فرد مبتلا به فیبرومیالژیا موثر باشد. پزشک شما برای یافتن ترکیبی از درمان هایی که علائم شما را تسکین می دهد، با شما همکاری خواهد کرد. به پزشک خود بگویید کدام علائم را تجربه می کنید و چه زمانی تغییر می کنند (از جمله زمانی که در حال بهبود یا بدتر شدن هستند).

درمان هایی که ممکن است یک بیمار فیبرومالژیا نیاز داشته باشد عبارتند از:

داروهای آرام بخش یا داروهایی برای تسکین درد.

ورزش هایی مانند کشش یا تمرینات قدرتی.

خواب درمانی.

درمان شناختی رفتاری.

درمان مدیریت استرس.

داروهای ضد افسردگی

چهار مرحله فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا یک وضعیت پویا است. این بدان معنی است که علائم فیبرومیالژیا را به ترتیب خاصی تجربه نخواهید کرد ، هیچ نقشه راهی برای دانستن اینکه چه زمانی یا چگونه علائم فیبرومیالژیا روی افراد تأثیر می گذارد وجود ندارد.

پزشک فوق تخصص ممکن است فیبرومیالژیا را در مراحل مختلف بر اساس احساس شما درمان کند. این مراحل یک برنامه درمانی گام به گام نیستند. هر فردی متفاوت است و نحوه تأثیر فیبرومیالژیا بر بدن بیمار منحصر به فرد خواهد بود. مراحل بیشتر شبیه دسته بندی های مختلط هستند که می توانند به بیمار در درک درمان هایی که برای مدیریت علائم خود نیاز دارند کمک کنند. با این وجود بهتر است بدانید چهار مرحله درمان فیبرومیالژیا عبارتند از:

درمان‌های غیردارویی : ارائه‌دهنده یا فیزیوتراپیست به شما حرکات کششی و تمریناتی برای شل کردن، شل کردن و تقویت عضلات و مفاصل شما می‌دهد.

درمان‌های روان‌شناختی : یک متخصص سلامت روان به شما کمک می‌کند تا راه‌هایی را برای حفظ یک تصویر سالم از خود شناسایی کنید. آنها راهکارهایی را برای مدیریت علائمی که بر سلامت روانی و عاطفی شما تأثیر می گذارد، پیشنهاد می کنند.

درمان دارویی: مصرف دارو برای مدیریت علائم و کاهش شرایط تنش .

عملکرد و فعالیت روزانه : اگر علائم شدیدی را تجربه می‌کنید که شرکت در فعالیت‌های منظم شما را دشوار می‌کند، یک کاردرمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌های روزمره خود را دنبال کنید.

چگونه می توانم از فیبرومیالژیا جلوگیری کنم؟

از آنجایی که متخصصان نمی دانند چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود، نمی توانید از آن پیشگیری کنید.

حفظ سلامت کلی شما می تواند به کاهش شدت علائم فیبرومیالژیا کمک کند ، این کارها ابعث کاهش ابتلا یا کاهش بروز عوامل و علائم فیبرومیالژیا می شوند:

استرس را تا جایی که می توانید مدیریت کنید.

یک برنامه غذایی و ورزشی را دنبال کنید که برای شما مفید است.

به اندازه کافی بخوابید و بهداشت خواب را رعایت کنید.

چشم انداز و پیش بینی روند فیبرومالیژیا:

اگر فیبرومیالژیا داشته باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

باید انتظار داشته باشید که علائم فیبرومیالژیا را برای مدت طولانی مدیریت کنید – شاید تا آخر عمر. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا پس از یافتن درمان‌هایی که برایشان شناسایی می‌شود، شعله‌ورهای کمتری را با علائم خفیف‌تر تجربه می‌کنند.

فیبرومیالژیا یک بیماری واقعی است که بر زندگی شما مؤثر است. چند روزها ممکن است احساس کنید که «همه چیز در ذهن شماست»، اما اینطور نیست. اگر برای مدیریت استرس و سایر علائم عاطفی به کمک نیاز داشته باشید با ارائه دهنده خود یا یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

عوارض فیبرومیالژیا چیست؟

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به دلیل درد، علائم سلامت روانی بیشتر را از خود بروز می دهند. همچنین به احتمال زیاد مشکلات حافظه و یادآوری را تجربه می کنند.

به محض اینکه متوجه تغییراتی در علائم خود شدید، با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر احساس کنید که این تغییر بر حافظه یا سلامت روان شما تأثیر می گذارد هرچه سریعتر باید عوامل تشخیص داده شده و از بین بروند.

زندگی با فیبرومیالژیا چگونه است و چه زمانی باید به ارائه پزشک خود مراجعه کنید؟

اگر علائم مانند درد، یا تغییر در سلامت روان خود را تجربه کنید، به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید، از جمله:

افکار یا افکار خودکشی.

سردرد یا میگرن.

مشکلات حافظه یا احساس می کنید مغزتان “مه آلود” است.

مشکلات خواب

نکته کلیدی

لازم به ذکر است دکتر مسعود هاشمی به عنوان بهترین جراح و فوق تخصص درد در مراکز به شرح ذیل به شما کمک خواهد کرد تا بهبود سلامتی خود را هرجه سریع تر و البته ایمن تر به دست بیاورید. توصیه ما به تمامی علاقه‌مندان خواهان دریافت خدمات این است که قبل از مراجعه حتما تماس برقرار کنند و نوبت بگیرند. آدرس و شماره تلفن‌های این فوق تخصص به شرح زیر است:

یکشنبه تا چهارشنبه – مطب ساعت 15 الی 18
شریعتی، بالاتر از پل رومی، روبروی بانک پارسیان، کوچه نبوی، پلاک 2، واحد 1
شماره تلفن

26658517 -021

شنبه‌ها – بیمارستان لاله – ساعت 11 الی 18
شهرک غرب – خ. سیمای ایران نبش خیابان فلامک جنوبی
شماره تلفن

6-88369862 -021

نتیجه گیری و جمع بندی

فیبرومیالژیا باعث درد در سراسر بدن شما می شود. همچنین می توانید احساس کنید و فکر کنید ذهن شما توسط مه ابری شده است. هیچ درمانی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد، اما پزشک حاذق به شما کمک می کند تا بهترین گزینه از درمان هایی که علائم شما را تسکین می دهد پیدا کنید.

حتی اگر متخصصان نمی‌دانند چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می‌شود، اما این یک بیماری واقعی است و علائم بیماری نیز هم همینطور واقعی و دردآور هستند. ممکن است این علائم و در ها بیایند و بروند یا توصیف آنها سخت باشد، اما زندگی و سلامتی شما بسیار مهم است و حتما باید این موضوع را به پزشک گزارش دهید. زندگی با یک بیماری مزمن مانند فیبرومیالژیا می تواند یک مشکل باشد، اما مجبور نیستید به تنهایی این کار را انجام دهید. با مشاوران کلینیک فوق تخصصی درد دکتر نسعود هاشمی بهترین جراح و فوق خصص درد تماس بگیرید و در مورد مشکل خود راهنمایی بگیرید.

تزریق سلول بنیادی به زانو