نوار عصب و عضله چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه علم پزشکی به قدری پیشرفت کرده است که می‌توان به راحتی عملکرد عصب و عضلات را بررسی کرد. تست الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله یکی از تکنولوژی‌های نوین پزشکی است که برای انجام بررسی‌های لازم اعصاب و عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست کمک می‌کند تا پزشک مطلع شود که آیا بیمار از بیماری عصبی و عضلانی رنج می‌برد یا خیر؟ اگر دوست دارید در این باره بیشتر بدانید مطالعه این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود.‌

نوار عصب و عضله چیست؟

تست نوار عصب و عضله که از آن به عنوان الکترومیوگرافی نیز یاد می‌شود یک تست تشخیصی است که برای بررسی پیام‌های عصبی، نورون‌ها و عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت متخصصان طی این تست نحوه هدایت پیام‌های عصبی را به اعصاب و عضلات بررسی می‌کنند تا در صورت هر گونه اختلال هر چه سریع‌تر بیماری که موجب مشکل در هدایت پیام‌های عصبی شده است را بیابند. بررسی واکنش عضلات به پالس‌های الکتریکی برای بررسی بسیاری از بیماری‌ها مهم است به همین دلیل این تست توسط متخصصان بسیاری با اهداف مختلف تجویز می‌شود.

کاربرد نوار عصب و عضله

تست الکترومیوگرافی یک آزمایش تکمیلی است که در کنار سایر آزمایشات پزشکی برای تشخیص بیماری‌های زیر انجام می‌گیرد: ● اختلالات عضلانی مانند انواع میوپاتی و دیستروفی ● میاستنی گراویس ● پلی میوزیت ● سیاتیک ● سندرم تونل کارپل ● سندرم لامبرت ایتون ● فتق دیسک و سیاتیک ● فلج بل ● بیماری شارکو ماری توث ● سندرم گیلن باره ● میاستنی گراویس ● انواع نوروپاتی البته این نکته را در نظر داشته باشید که از این تست همیشه برای تشخیص بیماری‌ها استفاده نمی‌شود. گاهی هدف از انجام نوار عصب و عضله کمک به کنترل بیماری و بررسی نحوه پیشرفت است.

روش انجام نوار عصب و عضله

هنگامی که پزشک نوار عصب و عضله برای بیمار تجویز می‌کند او برای بررسی‌های بیشتر به متخصصان مربوطه مراجعه می‌کند. در چنین شرایطی متخصصان بر اساس نسخه تجویز شده یک سری الکترود با اندازه کوچک را به ناحیه مربوطه وصل می‌کنند تا سرعت انتقال اطلاعات عصبی را بررسی کند‌. در چنین شرایطی دستگاه یک جریان بسیار کم به بدن وارد می‌کند که به بررسی بهتر اطلاعات کمک می‌کند. ناگفته نماند که نوار عصب و عضله از دو بخش نوار عصب و نوار عضله تشکیل شده است. نوار عصب یا NCV با هدف بررسی سرعت انتقال پیام‌های عصبی بررسی عملکرد نورون‌ها و گیرنده‌ها انجام می‌گیرد. در مقابل برای انجام نوار عضله با EMG با هدف بررسی رفتار عضلات انجام می‌شود. برای انجام این تست یک سوزن نازک و کوچک وارد عضله هدف می‌شود تا فعالیت عضله را بررسی کند. همزمان یک سری الکترود روی پوست قرار می‌گیرد تا بتواند سرعت انتقال سیگنال‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

فواید تست نوار عصب و عضله

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است پیش آید این است که فواید تست نوار عصب و عضله چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با استفاده از این تست می‌توانید دلیل رادیکولوپاتی، فلج و اختلالات انقباضی عضلات، دلایل ضعف و بی‌حسی، گزگز و مرور مکرر را بیابید. در واقع می‌توان گفت این تست کمک می‌کند تا شما بتوانید وضعیت فعالیت نورون و عضلات خود را بررسی کنید تا در صورت بروز اختلال در کمترین زمان ممکن متوجه بیماری احتمالی خود شوید و اقدامات درمانی لازم را آغاز کنید.

عوارض آزمایش نوار عصب و عضله

به طور کلی می‌توان گفت که آزمایش نوار عصب و عضله عوارض چندانی ندارد؛ اما برخی از بیماران ممکن است پس از انجام این تست به مدت چندین روز احساس درد عضلانی داشته باشند. کبودی از دیگر عوارضی است که ممکن است بر اثر استفاده از سوزن برای انجام این آزمایش در ناحیه بررسی شده، مشاهده شود. این نکته را در نظر داشته باشید که این عوارض معمولا خفیف است و با گذشت چند روز به طور کامل از بین می‌رود. در صورت مشاهده عوارض طولانی مدت بهتر است این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

نحوه آمادگی برای انجام آزمایش نوار عصب و عضله

قبل از انجام الکترومیوگرافی لازم است تا به چندین نکته مهم توجه داشته باشید. برخی از این نکات مهم به شرح زیر است: ● قبل از انجام این تست حتما تغذیه مناسب و سبک داشته باشید و از مصرف غذاهای بسیار چرب و قندی بپرهیزید. ● از یک روز قبل از انجام آزمایش نوار عصب و عضله مصرف الکل و دخانیات را قطع کنید. ● قبل از انجام این تست حتما دوش بگیرید تا بدنتان پاکیزه باشد و لباس گشاد و راحت بپوشید. ● اگر دارو خاصی مصرف می‌کنید یا بیماری خاصی دارید حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

نتایج نوار عصب و عضله

نتایج حاصل شده است تست الکترومیوگرافی بسیار برای پزشک حائز اهمیت است؛ چرا که می‌تواند با استفاده از آن بیماری‌های احتمالی شما را تشخیص دهد. اگر نتیجه تست شما نشان دهد که ماهیچه‌ها در حالت استراحت نیز فعالیت الکتریکی دارند، ممکن است به بیماری‌های التهابی، اختلالات عضلانی و اختلالات مربوط به عدم برقراری ارتباط صحیح بین عصب و عضله مبتلا باشید. در مقابل اگر نتیجه این تست نشان دهد که در زمان انقباض ماهیچه‌ها، فعالیت‌های الکتریکی غیر طبیعی هستند، ممکن است به سندروم تونل کارپال، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا فتق دیسک مبتلا باشید. پزشک ممکن است از شما درخواست کند برای تشخیص صحیح و دقیق‌تر بیماری احتمالی آزمایش‌های دیگری نیز انجام دهید.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی تست الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله پرداختیم و گفتیم که این روش یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای بررسی و تشخیص بسیاری از بیماری‌ها در عرصه پزشکی است. متخصصان با نتایج حاصل شده از این آزمایش می‌توانند اقدامات درمانی لازم را برای درمان و کنترل بسیاری از بیماری‌ها تنظیم کنند.

در ضمن آدرس و شماره تماس‌های کلینیک درد دکتر مسعود هاشمی به شرح زیر است؛ و شما عزیزان باید برای مراجعه حضوری، با شماره تلفن‌های مذکور تماس حاصل فرمایید و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

⬅️ یکشنبه و سه ‌شنبه:

شریعتی، بالاتر از پل رومی، روبروی بانک پارسیان، کوچه نبوی، پلاک 2، واحد 1

شماره تماس: 021-26658517

⬅️ دوشنبه و چهارشنبه:

بلوار مرزداران، نرسیده به اشرفی اصفهانی، مرکز جراحی بهار

شماره تماس: 021-47617220

⬅️ چهارشنبه ها:

شهرک غرب – خ. سیمای ایران نبش خیابان فلامک جنوبی، بیمارستان لاله

شماره تماس: 021-88369862-6