کنترل دردهای سرطانی

سرطان یکی از بیماری‌های شایعی است که در عصر حاضر بسیاری از افراد را در سراسر جهان به خود درگیر کرده است. بیشتر بیماران سرطانی به دلیل فشار توده سرطانی به عصب درد را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل کنترل دردهای سرطانی با هدف تجربه زندگی راحت‌‌تر برای این افراد بسیار مهم است. خوشبختانه باید بگوییم که در علم پزشکی راهکارهای متنوع برای کنترل درد وجود دارد که توسط متخصصان درد اجرایی می‌شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و اطلاعات لازم را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. بنابراین اگر دوست دارید در رابطه با کنترل درد سرطانی بیشتر بدانید، مطالعه این مطلب می‌تواند بسیار مفید باشد.

عوامل ایجاد درد در بیماران سرطانی

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چه چیزی باعث می‌شود تا بیماران سرطانی درد را تجربه کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که درد در بیماران سرطانی به دلیل پیشرفت و گسترش بیماری و همچنین فشاری که در عصر بزرگ شدن تومور به عصب، استخوان و اندام‌ها وارد می‌شود، ایجاد می‌گردد. لازم به ذکر است که برخی از روش‌های درمان سرطان مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی‌ها نیز ممکن است درد را به همراه داشته باشند. به همین دلیل بیماران به کلینیک‌های درمان درد مراجعه می‌کنند تا در کنار درمان بیماری سرطان، درد را نیز کنترل کنند.

انواع درد در بیماران سرطانی

درد در بیماران سرطانی با شدت مختلفی بروز می‌کند. برخی از این دردها موقتی هستند و به‌ دلیل جراحت یا آسیب‌دیدگی موقتی ایجاد می‌شوند. این دردها معمولا دوام کمی دارند و در یک بازه زمانی بسیار کوتاه درمان می‌شود. در مقابل ما دردهای حاد و پیشرفته را داریم که برای تسکین به زمان بیشتری نیاز دارند. این دردها معمولا به‌ دلیل کنترل اشتباه بیماری یا فشار توده و قسمت‌های مختلف بدن و داروهای مصرفی ایجاد می‌شود و می‌تواند بر روی کیفیت زندگی بیمار بسیار تاثیر گذارد. در ادامه انواع درد در بیماران سرطانی را به‌ صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

درد عصبی

پیشرفت و گسترش بیماری سرطان و همچنین انجام برخی از جراحی‌ها می‌توانند به عصب بیمار آسیب وارد کند. به‌ همین دلیل نیز برخی از بیماران احساساتی دردهایی مانند سوزن سوزن شدن و خزش زیر پوست را تجربه خواهند کرد. اگر علت درد آسیب دیدن عصب در اثر جراحی باشد معمولا در یک بازه زمانی کوتاه قابل درمان است اما اگر توده سرطانی به عصب فشار وارد می‌کند تا زمانی‌ که توده باقی است بیمار احساس درد را خواهد داشت.

درد بافت نرم

منظور از درد بافت نرم در بیماران سرطانی دردهایی است که در قسمت‌های نرم بدن مانند عضلات و بافت‌ها ایجاد می‌شود. این درد به شکل کوفتگی عضلانی، گرفتگی و لرزش خود را نشان می‌دهد.

درد فانتوم

منظور از درد فانتوم دردی است که در عضوی از بدن که به دلیل جراحی برداشته شده است و دیگر وجود ندارد، احساس می‌شود. گفتنی است که این درد می‌تواند بسیار شدید و آزاردهنده باشد. با اینکه تحقیقات بسیاری برای یافتن علت درد فانتوم انجام گرفته است اما تاکنون دلیل اصلی این درد مشخص نشده است. به عنوان مثال بانوانی که به دلیل سرطان پستان، سینه خود را برمیدارند تا مدت‌ها درد فانتوم را تجربه خواهند کرد. لازم به ذکر است که معمولا این درد پس از گذشت یک سال به طور کامل از بین می‌رود.

درد استخوانی

دردهای استخوانی یکی دیگر از دردهایی است که بیماران سرطانی تجربه خواهند کرد. این درد معمولا در افراد مختلف با شدتی متفاوت ظاهر خواهد شد. مهم‌ترین دلیل درد استخوانی در بیماران سرطانی را می‌توان اختلال در فرایند خون سازی مغز استخوان، شیمی درمانی و پرتو درمانی دانست.

درد سوماتیک

اگر سرطان به یکی از قسمت‌های مختلف بدن بیمار آسیب وارد کند، دردی به نام درد سوماتیک تجربه خواهد شد. این درد گاهی آنقدر زیاد است که می‌تواند کیفیت زندگی فرد بیمار را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

کنترل درد در بیماران سرطانی

خوشبختانه به دلیل تحقیقات بسیار انجام شده توسط متخصصان بر روی بیماری سرطان، روش‌های متنوعی برای کنترل دردهای سرطانی وجود دارد که برخی از این روش‌ها به شرح زیرند: ● مصرف دارو: متخصصان ممکن است از فرد بیمار بخواهند برای کنترل دردهای خود از داروهای مسکن استفاده کنند. اگر بیمار به هر دلیلی توانایی استفاده از قرص را نداشته باشد، شیاف برای کاهش درد تجویز می‌شود. ● روش Tens: این روش یکی از مهم‌ترین روش‌های کنترل درد در بیماران سرطانی است که با هدف تحریک اعصاب به منظور تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر فرد بیمار تنها در یکی از نواحی بدن خود درد را تجربه می‌کند، این روش می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش و تسکین درد وی باشد. ● روش‌های غیر دارویی کنترل دردهای سرطانی: روش‌های غیر دارویی مانند جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی با کاهش اثرات بیماری و تراکم توده می‌توانند به کنترل و تسکین درد کمک کنند. توجه داشته باشید؛ اینکه متخصصان درد کدام یک از این روش‌ها را برای کنترل دردهای سرطانی به کار گیرند، به شدت بیماری و پیشرفت آن بستگی دارد.

بدن درد بعد از شیمی درمانی

تجربه بدن درد و احساس کوفتگی پس از شیمی درمانی و پرتو درمانی کاملا طبیعی اما آزار دهنده است. در چنین شرایطی متخصصان برای کنترل درد از داروهای ضد التهاب و مسکن‌‌ها استفاده می‌کنند.

پا درد بعد از شیمی درمانی

پا درد بعد از شیمی درمانی معمولا به دلیل آسیب دیدن اعصاب مرکزی که پیام‌های عصبی را به دست‌ها و پاها ارسال می‌کنند، ایجاد می‌شود. برای کنترل این درد متخصصان ممکن است از داروهای مسکن و ترمیم کننده استفاده کنند.

دل درد بعد از شیمی درمانی

دل درد و حالت تهوع از جمله عوارض جانبی شیمی درمانی هستند که بیماران پس از دریافت این روش درمانی تجربه خواهند کرد. متخصصان معمولا برای کنترل و کاهش این درد از قرص‌های مسکن و ضد تهوع استفاده می‌کنند و از بیمار می‌خواهند که رژیم غذایی سالم داشته باشد و برای مدتی از مصرف غذاهای سفت بپرهیزند. همچنین وعده‌های غذایی خود را به وعده‌های کوچک‌تر تقسیم کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی کنترل دردهای سرطانی پرداختیم و گفتیم که به منظور کاهش و تسکین دردهایی که بر اثر بیماری سرطان ایجاد می‌شوند، از چه روش‌های درمانی استفاده می‌شود. اگر خود یا یکی از اطرافیانتان از این بیماری رنج می‌برید، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک متخصص درد مراجعه کنید تا بتوانید با کنترل و تسکین دردهای خود، سطح بالاتری از کیفیت را در زندگی تجربه کنید. ما در کلینیک درد دکتر مسعود هاشمی با کمک کادری خبره و توانا از بهترین تجهیزات استفاده می‌کنیم تا خدماتی ارزنده را به شما عزیزان ارائه دهیم.

در ضمن آدرس و شماره تماس‌های کلینیک درد دکتر مسعود هاشمی به شرح زیر است؛ و شما عزیزان باید برای مراجعه حضوری، با شماره تلفن‌های مذکور تماس حاصل فرمایید و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

⬅️ یکشنبه و سه ‌شنبه:

شریعتی، بالاتر از پل رومی، روبروی بانک پارسیان، کوچه نبوی، پلاک 2، واحد 1

شماره تماس: 021-26658517

⬅️ دوشنبه و چهارشنبه:

بلوار مرزداران، نرسیده به اشرفی اصفهانی، مرکز جراحی بهار

شماره تماس: 021-47617220

⬅️ چهارشنبه ها:

شهرک غرب – خ. سیمای ایران نبش خیابان فلامک جنوبی، بیمارستان لاله

شماره تماس: 021-88369862-6

سوالات متداول

خیر. سرطان همیشه با درد همراه نخواهد بود اما در بیشتر مواقع بیماران احساس درد خواهند داشت.

بهتر است بیماران از همان ابتدای اطلاع از بیماری اقدامات لازم جهت جلوگیری از درد بیشتر و تسکین را انجام دهند.

بله. سردرد و سرگیجه می‌تواند نشانه عوارض شیمی درمانی باشد.