جراحی بسته دیسک کمر

دیسک کمر یکی از علرضه‌هایی است که افراد زیادی را در سراسر جهان به خود درگیر کرده است. این عارضه شدید در بیشتر مواقع نیاز به جراحی برای درمان دارد. همین موضوع باعث شده تا تصمیم بگیریم به بررسی جراحی بسته دیسک کمر که یکی از محبوب‌ترین روش‌های جراحی در سالیان اخیر محسوب می‌شود، بپردازیم. لازم به ذکر است که در جراحی‌های بسته بیمار دوره نقاهت کوتاه‌تری را تجربه خواهد کرد. به همین دلیل نیز این جراحی‌های کم خطرتر محبوبیت بیشتری دارند. اگر دوست دارید در رابطه با جراحی بسته دیسک کمر اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود.

جراحی بسته دیسک کمر چیست؟

منظور از جراحی بسته دیسک کمر، عمل‌های جراحی کم‌ هزینه‌تر و کم تهاجمی‌تری است که برای درمان دیسک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این جراحی‌ها بیماران در کمترین زمان ممکن شاهد بهبودی خواهند بود. به عبارت دیگر دوره نقاهت بسیار کوتاه است و بیمار به صورت سرپایی عمل خواهد شد. جالب است بدانید که جراحی‌های بسته نسبت به جراحی‌های باز عوارض و خطرات کمتری دارند به همین دلیل نیز در سالیان اخیر بسیار مورد توجه متخصصان قرار گرفته‌اند.

فتق دیسک چیست؟

ستون مهره ما انسان‌ها از دیسک و مهره‌هایی تشکیل شده است که بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و با لغزیدن کنار یکدیگر حرکت را برای ما امکان پذیر می‌کنند. هنگامی که دیسک‌های قرار گرفته میان مهره‌ها دچار آسیب و پارگی شود از آن به عنوان فتق دیسک یاد می‌شود. فتق دیسک عارضه‌ای دردناک است که خود را به صورت درد در کمر و پاها نشان می‌دهد و معمولا به دلیل بلند کردن اجسام سنگین، فشار به کمر، ضربه و تصادف و همچنین کم تحرکی ایجاد می‌شود. متخصصان برای درمان این عارضه از روش‌های تهاجمی و کم تهاجمی استفاده می‌کنند تا بتوانند مشکل پیش آمده را در کمترین زمان ممکن حل کنند. جراحی بسته دیسک کمر یکی از این روش‌ها است که قرار است مورد بررسی قرار گیرد.

مزایای جراحی بسته دیسک کمر

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فرد پیش آید این است که جراحی بسته دیسک کمر نسبت به جراحی باز چه مزایایی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که جراحی بسته دیسک کمر دارای مزایای زیر است: ● این جراحی کم تهاجمی‌تر است. ● دوران نقاهت جراحی بسته بسیار کوتاه‌تر از جراحی باز است و بیمار می‌تواند در کمترین زمان ممکن زندگی نرمال خود را آغاز کند. ا در جراحی‌های بسته مصرف داروهای مسکن و ضد درد به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. ● در این روش به جای بی‌هوشی از بی‌حسی استفاده می‌شود؛ بنابراین خبری از عوارض داروهای بیهوشی نخواهد بود. ● در جراحی بسته برش‌های کمتری در بافت‌ها و عضلات بدن ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل بیمار درد کمتری را تجربه خواهد کرد.

انواع جراحی بسته دیسک کمر

هنگامی که سخن از جراحی بسته دیسک کمر می‌شود؛ منظور مجموعه‌ای از جراحی‌ها است که عبارتند از:

تزریق فاست یا ریزوتومی

تزریق فاست یا ریزوتومی یکی از مهم‌ترین روش‌های جراحی بسته دیسک کمر است. در این روش کورتیکو استروئیدها و یک ماده بی‌حسی به ستون فقرات تزریق می‌شود تا درد و التهاب را کاهش دهد. برای انجام تزریق فاست به کمک یک فلوروسکوپ یک سوزن به پوست و عضله وارد می‌شود که اعصاب حسی در مفاصل فاست را هدف قرار می‌گیرد. پس از آن کورتیکو استروئید و ماده بی‌حسی به بدن تزریق می‌شود. لازم به ذکر است که بیماران کمتر از ۳۰ روز پس از تزریق نتایج حاصل شده از این درمان را مشاهده خواهند کرد.

تزریق ترنسفورمینال دیسک کمر

تزریق ترنسفورمینال دیسک کمر از دیگر روش‌های جراحی بسته دیسک کمر است که برای درمان و کاهش دردهای ایجاد شده در کمر و پایین کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش کم تهاجمی بیمار به پهلو می‌خوابد و یک شکاف در کمر و نزدیک تهیگاه ایجاد می‌شود تا پزشک بتواند از طریق این شکاف سوزن وارد بدن کند. هنگام که سوزن در جایگاه نهایی قرار گرفت یک لوله کوچک جهت عبور آندوسکوپ جایگزین می‌شود تا پزشک بتواند به بهترین نحو ممکن جراحی را انجام دهد.

لیزر نوکلئوتومی

لیزر نوکلئوتومی یکی از روش‌های جراحی بسته دیسک کمر است که برای انتقال هسته پولپی و کاهش فشار به کانال نخاعی انجام می‌کیرد. این روش جراحی تنها زمانی استفاده می‌شود که در اثر بیرون زدن مواد داخلی یک دیسک بین مهره‌ای به کانال نخاعی یا ریشه عصب آسیب وارد شود. در این روش یک سوزن وارد دیسک آسیب دیده می‌شود تا وظیفه تبخیر تبخیر تمام یا بخشی از هسته پولپی دیسک را به بهترین نحو ممکن برعهده گیرد.

نوکلئوتومی با اوزون

نوکلئوتومی با اوزون یکی از مهم‌ترین روش‌های بسته جراحی دیسک کمر است که در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. متخصصان برای انجام این جراحی ابتدا بررسی‌های لازم را انجام خواهند داد و پس از بی‌حس کردن بیمار از سوزن دیسکوگرافی استفاده می‌کنند تا با تصویربرداری مخصوص محل تزریق را بیابد. در آخرین مرحله اکسیژن و اوزون از طریق همین سوزن به نخاع تزریق می‌شود تا اثرات لازم را نمایان کند.

پری رادیکولار تراپی

پری رادیکولار تراپی یا PRT یک درمان بیولوژیکی برای کاهش درد و درمان دیسک کمر است. در این روش با کمک تصویربرداری‌های کامپیوتری سوزن ریزی وارد عصب ستون فقرات قرار می‌گیرد و تزریق دارو انجام می‌شود. گفتنی است که این روش بیشتر برای درمان دردهای ناشی از دیسک در ناحیه گردن و ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیمار ممکن است تا چندین روز عوارضی مانند درد و بی‌حسی در پاها و کمر را تجربه کند.

لیزر دیسککتومی برای فتق دیسک کمر

یکی دیگر از مهم‌ترین درمان‌های موجود برای کاهش درد ناشی از دیسک کمر لیزر دیسککتومی است. در این روش کم تهاجمی از لیزر استفاده می‌شود تا در کمترین زمان ممکن درد کاهش یابد. برای انجام لیزر دیسککتومی یک سوزن به فضای دیسک وارد می‌شود و مواد داخل دیسک به وسیله لیزر از آن خارج می‌شود. بیمار معمولا پس از تجربه این روش درمانی بهبودی بالای ۹۰ درصد را تجربه خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی جراحی بسته دیسک کمر پرداختیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دادیم. انتخاب یک مرکز درمانی معتبر برای دریافت خدمات مربوطه بسیار مهم و حائز اهمیت است. ما در کلینیک درد دکتر مسعود هاشمی با کمک کادری متخصص و حرفه‌ای از بهترین ابزار و تجهیزات کمک می‌گیریم تا بهترین درمان‌ها را اجرایی کنیم.

در ضمن آدرس و شماره تماس‌های کلینیک درد دکتر مسعود هاشمی به شرح زیر است؛ و شما عزیزان باید برای مراجعه حضوری، با شماره تلفن‌های مذکور تماس حاصل فرمایید و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

⬅️ یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه:

شریعتی، بالاتر از پل رومی، روبروی بانک پارسیان، کوچه نبوی، پلاک 2، واحد 1

شماره تماس: 021-26658517

⬅️ چهارشنبه ها: بیمارستان لاله

شهرک غرب – خ. سیمای ایران نبش خیابان فلامک جنوبی، بیمارستان لاله

شماره تماس: 021-88369862-6

سوالات متداول

فیزیوتراپی معمولا به منظور کاهش درد این عارضه به کار می‌رود و امکان درمان دیسک‌های خفیف را دارد. این در حالی است که دیسک‌های شدید باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند تا درمان شوند.

بله. تحقیقات نشان داده است که چاقی می‌تواند خطر ابتلا به دیسک کمر را افزایش دهد.

بله. درد و ورم در پاها یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به دیسک کمر است.

در برخی مواقع دیسک کمر می‌تواند موجب بی‌اختیاری ادرار شود.