درد در حقیقت تحریک پایانه های عصبی اندام ها و بافت ها می باشد که می تواند توسط آسیب های بافتی و یا تحریکات مختلف ایجاد شود روش های متفاوتی در درمان دردها در کلینیک های درد و توسط پزشکان فوق تخصص درد وجود دارد که می‌تواند در درمان انواع دردها و بهبود آنها کمک شایانی به بیماران عزیز بنماید. دردها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و هر کدام دارای ویژگی هایی می باشند

درد کشیدن عادی نیست

درد حاد

درد حاد معمولاً با بیماری و زخم همراه است. درد حاد می‌تواند یک لحظه ادامه داشته باشد مثل نیش حشره و یا هفته‌ها به طول بینجامد مثل سوختگی. هنگامی که شخصی به درد حاد مبتلا می‌شود، دقیقاً می‌داند که چه محلی آسیب دیده ‌است. لغت حاد از کلمه یونانی اقتباس شده که به معنای سوزن است که این موضوع به درد شدید اشاره می‌کند. درد حاد به درد شدید گفته می شود که پروسه طولانی یک بیماری را شامل میشود.

درد مزمن

درد مزمن معمولاً بیان ‌کننده دردی است که بیش از ۶ ماه از زمان آن گذشته و پایان آن قابل پیش‌بینی نبوده و به ‌طور خیلی آهسته التیام می یابد. دیگر خصوصیات درد مزمن آنست که هویت علت آن مشخص باشد، اغلب درد مزمن، فرد را بدون کارایی کرده و برای فرد زندگی با چنین شرایطی مشکل است. بیماران تجارب مدامی نسبت به درد دارند یا به ‌طور مداوم درد مزمن آن‌ها عود کرده که اغلب بیماریشان رو ‌به فزونی است.

آندوسکوپی دیسک

درد سطحی و عمیقی

چنانچه درد از نواحی سطح پوست باشد، درد سطحی نامیده می‌شود، مانند درد سوزن و درد نیشگون. درد سطحی پس از تماس سوزن با دست، به‌ وضوح احساس می‌شود و با متوقف کردن تحریک، بلافاصله از بین می‌رود. این درد، به «درد اول» معروف است. درصورتی ‌که تحریک، بیشتر و شدیدتر باشد، معمولاً پس از نیم تا یک ثانیه، فرد دردی مبهم و سوزشی احساس می‌کند. این درد با متوقف کردن تحریک به‌ آهستگی محو می‌شود و به «درد دوم» معروف‌ است.

کلینیک درد چیست؟

کلینیک درد (pain clinic) برای درمان انواع دردهای حاد و مزمن ماهیچه‌ای– استخوانی، مفصلی، سرطانی و… تأسیس شده‌ است. پزشکان فوق ‌تخصص درد در کلینیک‌های درد، درد بیمار را درمان کرده یا به اندازه‌ای کاهش می‌دهند تا هرچه بیشتر به توانایی پیشین خود بازگشته و شرایط زندگی راحت‌تری برای بیمار فراهم شود.

در کلینیک‌های درد، نخست پزشکانِ فوق‌ تخصصِ درد با انجام ارزیابی و معاینهٔ دقیق، علت را شناسایی کرده و سپس تلاش می‌کنند با ترکیبی از درمان‌های دارویی، درد بیمار را کاهش دهند و درصورت نیاز، با تغییر میزان و نوع داروی مصرفی، نتیجه بهتری ایجاد کنند. در صورت نرسیدن به نتیجه مناسب، گام بعدی جراحی (باز یا بسته) است.

چنانچه درد از نواحی ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، بافت پیوندی و مفاصل باشد، «درد عمیق» نامیده می‌شود. تشنج ماهیچه‌ای و سردرد از این نوع درد هستند. معمولاً درد عمیق با طبیعت مبهم و سوزش همراه ‌است.

وظیفه فوق تخصص درد

درد مشکل پزشکی پیچیده‌ای است که اثر چشمگیری بر رفاه جسمی و روحی دارد. هدف متخصص درد این است که رنج و درد بیمار را کمتر کند تا بیمار بتواند استقلال و عملکرد بهینه‌ی خود را بازیابد و از یک زندگی پربار برخوردار گردد. پزشکان بیماران خود را برای انجام یک یا چند درمان خاص یا بهره‌گیری از درمان مستمر به کلینیک درد و فوق تخصص درد معرفی می‌کنند.

دکتر هاشمی فوق تخصص درد

مراجعه به کلینیک درد و بهره‌گیری از خدمات مدیریت درد مزایای متعددی دارد که شاخص‌ترین آنها عبارت است از: