جراحی دیسک کمر و گردن به روش آندوسکوپی

بعضی از علل کمردرد مانند بیرون زدگی دیسک بین مهره ای یا تنگی کانال نخاعی با تحت فشار قرار دادن اعصاب در طول کانال نخاعی می توانند منجر به دردکمر یا پاها،احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن و ضعف در پاها بشوند.

روش های درمان درد کمر و گردن

در صورتی که درد و علائم عصبی شدید با درمان محافظتی یا دارویی جواب ندهند، ممکن است جراحی ضرورت یابد. درمان جراحی در این موارد، برداشت دیسک بیرون زده یا استخوانها و لیگامانهای ضخیم شده (منجر به تنگی کانال نخاعی) و در نتیجه آزادسازی عصب مربوطه است.

روش های جراحی ستون فقرات کمری:

مزایای جراحی دیسک به روش آندوسکوپی

جراحی اندوسکوپی رویکرد جدیدی برای درمان تنگی کانال نخاعی و بیرون زدگی دیسک ایجاد کرده است.

تکنیک جراحی اندوسکوپی باعث کمترین صدمه به  بافت های اطراف ستون فقرات می شود. به این صورت که اعصاب و کانال نخاعی کاملا دست نخورده باقی می ماند و احتمال عوارض و چسبندگی های بعد از عمل جراحی به حداقل میرسد.

با توجه به آسیب بافتی حداقل در این روش جراحی، عمل جراحی اندوسکوپی با درد کمتری (در مقایسه با جراحی باز) همراه است ، بنابراین نیازی به بیهوشی عمومی نمیباشد.

پس مزایای آندوسکوپی به شرح زیر است

درد بسیار کم حین جراحی

عدم آسیب به بافت عصبی و عضلات

عدم آسیب به کانال نخاعی

امکان خارج کردن کامل دیسک برحسب نظر فوق تخصص درد

طول کوتاه عمل جراحی (30 الی 45 دقیقه)

درصد موفقیت بسیار بالای عمل دیسک

عمل جراحی اندوسکوپی ستون فقرات کمری چگونه انجام میشود؟

با بی حسی موضعی یا نخاعی (بدون نیاز به  بیهوشی عمومی) و دوربین اندوسکوپی تحت برش پوستی خیلی کوچک(حدود 7 میلیمتر) انجام میشود، مقایسه اندازه برش پوستی در جراحی اندوسکوپی(تصویر سمت راست) و عمل جراحی باز(تصویر سمت چپ) . جراح با استفاده از لوله کانال مانند باریکی وارد فضای مورد نظر شده،دیسک بیرون زده یا لیگامان ضخیم شده برداشته میشود. طول عمل جراحی معمولا 30 تا 45 دقیقه است و محل برش جراحی با پانسمان کوچکی پوشانده میشود.

مراقبت های بعد از جراحی اندوسکوپیک کمر چیست؟

بیمار معمولا یک روز بعد از عمل جراحی از بیمارستان مرخص می شود. طی یک تا دو هفته اول کمربند مخصوص می بندد تا ستون فقرات کمری در وضعیت مطلوبی حین فعالیت های روزانه قرار گیرد. بعد از یک هفته بیمار میتواند تحت نظر فیزیوترابیست تمرینات ورزشی مناسب را شروع کند.و بعد از سه هفته بیمار قادر به شنا کردن در استخر خواهد بود. بعد از شش هفته بیمار میتواند ورزشهای روتین خود را بصورت تدریجی شروع کند.

بیمار چه زمانی می تواند به کار خود برگردد؟

بعد از یک تا دو هفته از عمل جراحی بیمار میتواند کار معمول خود را بصورت یک کار اداری یا فعالیتهای ساده از سر گیرد.

هشدار

هیچ گونه فعالیت فیزیکی شدید طی شش هفته اول بعد از جراحی نباید انجام شود

میزان موفقیت عمل جراحی اندوسکوپی ستون فقرات کمر چقدر است؟

با توجه به تجربه جراح، عمل جراحی اندوسکوپی کمر و گردن 90 الی 95 درصد شانس بهبودی در علائم بیمار دارد.

مزایای جراحی اندوسکوپی فقرات کمری

شانس بالای موفقیت جراحی (بیش از 90 تا 95 درصد )

احتمال عفونت بعد جراحی بسیار کم (<01/0درصد)

جراحی تحت بی حسی موضعی قابل انجام میباشد.(نیازی به بیهوشی عمومی نیست.)

اکثر بیماران بلافاصله بعد عمل جراحی کاملا بی درد می شوند.

به علت حداقل رسیدن آسیب بافتی،احتمال عوارض بعد جراحی کاهش قابل توجه دارد.

کاهش صدمه به اعصاب نخاعی

کاهش درد محل برش جراحی بعد از اندوسکوپی و پایداری بیشتر ستون فقرات بعلت عدم برش عضلات جانبی ستون مهره

برش پوستی بسیار کوچک و کاهش اسکارپوستی قابل توجه بعد از اندوسکوپی

توانایی راه رفتن بیمار، بدون درد، تنها در دو ساعت بعد از جراحی

اقامت کوتاه بیمار در بیمارستان و توانایی بازگشت به منزل روز بعد از جراحی

بازگشت به فعالیتهای معمول روزانه در روزهای اول بعد از جراحی

بازگشت سریع تر به کار در طی یک تا دو هفته بعد از جراحی

آندوسکوپی دیسک فورامینال چیست؟

یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های جراحی دیسک، در بیماران مبتلا به بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک و تنگی کانال نخاعی، جراحی بسته به کمک اندوسکوپی است. در این روش بیمار در اتاق عمل به شکم روی تخت عمل خوابیده و با بی‌حسی موضعی و یا بیهوشی کاملا بی‌درد می شود. پس از عکسبرداری کامل ستون فقرات و دیسک اسیب‌دیده، سوزن مخصوص و ابزار کوچک بازکننده از برش کوچکی در حدود نیم سانتیمتر وارد محل بیرون‌زدگی دیسک می‌شود. سپس دوربین پیشرفته از کانال وارد شده و همزمان با دید مستقیم و تصویر با کیفیت بسیار بالا 4K با ابزار مخصوص و ظریف قطعه بیرون‌زده دیسک خارج و عصب و نخاع آزاد می‌شود.
با خروج ابزار و دوربین محل برش با یک بخیه و یا فقط با پانسمان بسته شده و بیمار بلافاصله احساس بهبودی می‌کند. مدت زمان بستری یک‌شب بوده و بیمار روز بعد ترخیص و فعالیت معمول خود را پس از دو یا سه روز از سر می‌گیرد.

Closed endoscopic surgery is one of the newest and best methods of disc surgery in patients with disc herniation or disc rupture and spinal stenosis. In this procedure, the patient lies in the abdomen on the operating bed in the operating room and becomes completely painless with local anesthesia or anesthesia. After the spine and the damaged disc have been fully photographed, a special needle and small opening tool from a small incision about half a centimeter into the disc ejection site.

Dr.Masoud Hashemi – Pain Clinic in Tehran-Iran

دکتر سید مسعود هاشمی فوق تخصص درد – کلینیک درد فوق تخصصی تهران

دکتر سید مسعود هاشمی فوق تخصص درد و استاد دانشگاه و عضو انجمن جهانی درد توانسته است برای اولین بار جراحی های دیسک به روش آندوسکوپی را در کشور عزیزمان ایران انجام دهد.
شماره تماس مطب : 02126658517 رزرو وقت قبل از مراجعه الزامی است.